Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Snowflake

Skapa långsiktig kundnöjdhet med integrerad marknadsdata

Den nya eran av marknadsföring har börjat. Aldrig tidigare har det funnits bättre förutsättningar att få full insyn i hur ens marknadsföring påverkar affären. Med integrerad marknadsdata kan man idag följa och optimera sina kampanjer i realtid och styra sin marknadsföring i rätt riktning. Utmaningen att samla all sin marknadsdata på ett ställe har Snowflake nu löst med sin plattform Snowflake Cloud Data Platform. Den ger användare möjlighet att bryta data-silos, integrera all marknadsdata och skapa bättre kundupplevelser. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För att bli konkurrenskraftig och skapa bästa möjliga kundupplevelse måste man bli datadriven i sin marknadsföring. Att kunna läsa av sina kunder via data på ett skalbart sätt har blivit en förutsättning för att skapa personifierade upplevelser. Konsumenter och användare har höga krav och bristande tålamod när det kommer till digitala upplevelser och de företag som tillgodoser dessa vinner i slutänden kundens hjärta. Nu finns möjligheten att gå in i den nya eran av integrerad marknadsföringsdata. 

– Marknadsområdet genererar mer data än någonsin och den ökar varje dag i alla olika kanaler. Målet är att få tillgång till all denna data för att få en komplett bild och det är viktigt att kunna göra detta i realtid. Problemet har varit att datan varit isolerad i olika silos, avdelningar, datatyper och källor som tredjepartskällor. Fram tills nu har det inte funnits sätt att integrera all data i ett system vilket vi gör i Snowflake Cloud Data Platform, säger Denise Person, CMO på Snowflake. 

Långsiktig kundnöjdhet
Att manuellt hämta och föra samman data från olika källor tar tid vilket gör att man hamnar långt från realtid. Samtidigt behövs all data för att kunna skapa och förstå kundupplevelsen. Med Snowflakes plattform ges en 360-kundvy vilket gör det möjligt att skapa en långsiktig kundnöjdhet. 

Det unika med Snowflake Cloud Data Platform är att all data kan hanteras, både strukturerad och ostrukturerad; som click stream data eller data från mobila enheter. Allt detta integreras och plattformen kan sedan skalas upp och ned efter behov. 

– Det är en helt molnbaserad tjänst som skalas upp och ned på sekundbasis. Med traditionella plattformar som ligger på servrar blir det svårt att vara agil. Kapacitet kan vara svårt att förutsäga och där är det väldigt kostnadseffektivt med molnet där du endast betalar för det du använder. 

En mognadskurva i flera steg
Denise Person menar att man ser att marknadsförare befinner sig på olika punkter i mognadskurvan som består av ett antal steg. Det första man måste börja med är att skaffa sig en 360-kundvy och samla all data på ett och samma ställe. Nästa steg blir realtidsoptimeringen av ens marknadskampanjer. Historiskt har man endast kunnat optimera efter att kampanjen avslutats vilket kan innebära stora kostnadsmässiga förluster. 

– Om du istället optimerar i realtid kan du direkt se hur ett event eller produkt presterar och vilka marknadskanaler som fungerar. Allt är så snabbföränderligt och det går inte att förutspå vilka kanaler som kommer att fungera bäst. Med vår plattform kan du snabbt flytta resurser och pengar. 

I det tredje steget kan man börja se på sambanden mellan försäljning och marknadsföring, så kallad revenue marketing - vilket är ett av de stora målen. Genom att kunna se exakt inverkan kan man planera sin framtida marknadsföring på ett helt annat sätt. I det fjärde steget i mognadskurvan kan man se till compliance och de regler som är kopplade till data. Att man använder data på ett ansvarsfullt sätt är starkt kopplat till ens kunders förtroende och att vara regelmässigt anpassad har blivit affärskritiskt. 

Datafokuserad kultur ett måste
Det slutliga steget i att arbeta verkligt datadrivet är kopplat till organisationen och kompetensen, förklarar Denise Person. 

– Teknologin är bara en liten del av att arbeta datadrivet. Mycket handlar om att skapa en datadriven kultur och om du inte har en datafokuserad kultur som kommer från högsta toppen blir det svårt att hamna i absolut framkant, avslutar hon. 

Läs mer om integrerad marknadsföringsdata

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Snowflake och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer