Allt fler företag väljer att gå bort från fysiska serverlösningar för att istället flytta upp sina applikationer, tjänster och system i molnet. En molnstrategi erbjuder både flexibilitet och möjlighet att styra hur mycket kapacitet som används. Multi-cloud-strategier växer i popularitet och kommer med ytterligare fördelar som bland annat innefattar valmöjligheter bland molnleverantörerna så att lösningar kan placeras där de passar bäst.
– Med en cloudlösning kan företag plocka ut godbitarna och välja att lägga olika delar av sin verksamhet hos olika molnleverantörer. Man slipper binda sig till en leverantör och kan lägga funktionaliteten hos den leverantör som har sin styrka inom just det området. Amazons AWS-lösning är exempelvis stark inom e-handel medan Google Cloud erbjuder öppna lösningar som bygger på öppen källkod, berättar Jonas Saha, Multi-Cloudexpert hos den digitala tillväxtpartnern Softhouse.
Betala endast för det som används
Molnanvändning gör att man som företag kan skala sin lösning löpande helt efter sin användning. Man kan betala per anrop, per hundra millisekunder och baserat på mängd CPU-kraft. Detta innebär att kostnader kan skalas ned rejält och helt anpassas efter det befintliga behovet.
– Har man en maskin som ligger och snurrar konstant men bara används en procent av den tiden tjänar man mycket på molnlösningar där man endast betalar när den används. En annan stor fördel är skalbarheten. Vill man öka upp i olika regioner eller gå in på nya marknader kan man enkelt ställa in så att slutkunderna i de olika länderna når lösningen snabbt, utan fördröjning och enbart använda servrar nära dem.
”En stor skalbarhetseffekt”
När många företag nu behöver lägga in en extra växel, vidareutveckla sina tjänster, och skapa nya för att kunna konkurrera är cloudlösningar en bra möjlighet, förklarar Wiktor Kettel, Multi-Cloudexpert på Softhouse.
– Utvecklarna kan ta ansvar från infrastruktur och drift till utrullning och monitorering av den egenskrivna mjukvaran. Det ger en stor skalbarhetseffekt i organisationen och utvecklare utan större kunskap eller intresse inom infrastruktur kan enkelt få en överblick med molnleverantörernas olika verktyg.
Hjälp att välja rätt modell
Softhouse har hjälpt kunder att utveckla digitala affärer sedan 1996 och har en lång erfarenhet inom just molnanvändning. Det är inte ovanligt att företag blir avskräckta och tycker att molnresan känns krånglig på grund av de olika prismodellerna, som inte alltid är helt transparenta, menar Wiktor Kettel. Där kan Softhouse stötta innan och under resans gång så att du som kund hittar absolut bästa lösningen.
– Vi är duktiga på att hjälpa våra kunder att göra rätt val från början och göra molnresan till en bra och enkel upplevelse. Vi har stenkoll på de olika leverantörerna och deras kostnader och kan guida till rätt upplägg och ge svar på alla tänkbara frågor, avslutar han.