Hoppa till innehållet

Innehåll från TableauAnnons

Dataanalys som leder till handling

Med Tableaus stöd kan företag utveckla sina medarbetares datakunskap för att lägga grunden till ett framgångsrikt, datadrivet arbetssätt. Potentialen är enorm, men många aktörer har hamnat på efterkälken och drar därmed inte nytta av de möjligheter som finns.

Tableau är ett ungt och modernt företag med en otrolig förändringsvilja och ett engagemang som ser till att saker händer. Fredrik Holmgren, säljchef för Tableau Norden, sökte sig till Tableau eftersom det är en aktör som utmärker sig och som i hög grad kan hjälpa verksamheter på vägen mot ett verkligt datadrivet arbetssätt.

– Data är en av de största tillgångar vi har – datadrivna företag växer med i genomsnitt 30 procent mer varje år, men ändå lyckas bara omkring 8 procent av företagen att inför ett verkligt datadrivet arbetssätt. En förutsättning för att vara konkurrenskraftig och i förlängningen överleva denna era är att fatta beslut baserade på relevant data, inte på magkänsla eller befattning. Detta leder också till nya affärsmöjligheter och nya intäkter. 

En sådan förändringsresa kan många gånger vara svår – det föreligger ofta ett inneboende motstånd till förändring hos både medarbetare och ledning, vilket är ett stort hinder för utvecklingen. Utan stöd uppifrån blir det sannolikt mycket mödosamt att lyckas med att genomdriva nödvändiga förändringar. 

Det finns dock effektiva verktyg för att nå resultat, även om det är viktigt att minnas att ingen enskild lösning kan passa alla. Det första steget är att påbörja ett gemensamt narrativ; att berätta och dela med sig kan vara nog för att tända en gnista till en datakultur inom en organisation. Det är också här verksamheter kan påbörja skapandet av en gemensam kommunikation kring sin data, en förutsättning för att nå ömsesidig förståelse och nå framgångar via en datadriven kultur.

– Först när hela verksamheten talar samma språk och det finns en ledningsstruktur som uppmanar till balans mellan struktur och frihet, kan grunden läggas för att ge medarbetarna den trygghet de behöver för att hitta nya möjligheter och för att arbeta innovationsinriktat. Tableau är en självklar partner i denna utveckling, från start till mål.

Världens främsta lösningar

I juni annonserade Salesforce att de förvärvat Tableau, vilket positionerar företaget som en stark spelare att driva digital transformation. Fördelarna ligger dock inte enbart i det gemensamma erbjudandet utan även i att de två företagen delar liknande värderingar och kultur. Fredrik berättar att han ser fram emot de möjligheter som öppnas för Tableau med stor tillförsikt och spänning.

Tableaus insikter och kunskaper har lett till ett ramverk som kommer alla företagets kunder till del. Teamet stöttar i hela processen till att bli verkligt datadriven och ser till helheten. Det innebär bland annat att man måste bygga kompetensen i sin organisation, säkerställa rätt erfarenhetsutbyte och se till att den tekniska miljön utvecklas i takt med att verksamheten anpassar sig till ett mer datadrivet beteende.

– Vårt mål är alltid att våra kunder ska bli framgångsrika ihop med oss och våra lösningar. Det räcker inte med att bara implementera en IT-lösning för analys. Tableau vill vara med kunden på hela deras resa mot att bli datadriven och stödja dem för att nå deras fulla potential. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Tableau

FAKTA

Tableau hjälper människor att omvandla data till insikter som kan leda till handling. Visuella analyser utan begränsningar låter dig utforska fritt. Skapa dashboards och utför ad hoc-analyser med bara några klick. Dela ditt arbete med vem du vill och påverka din verksamhet. Allt från globala koncerner till startups och småföretagare över hela världen använder Tableau för att se och förstå sin data.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera