Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Tableau

Digitalisering i spåren av Coronakrisen: ”Det viktiga är att börja”

Digitalisering har varit ett hett diskuterat ämne även innan Coronakrisen men pandemin har nu ställt digital transformation på sin spets. Det har blivit allt mer tydligt att data är vår viktigaste tillgång och en nyckel till att kunna agera på rätt sätt vid stora omställningar. Vissa verksamheter blomstrar under krisen medan andra tappar affärer, men i båda fallen hittas svaren till att komma framåt i ett datadrivet arbetssätt. Det viktigaste är att börja. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den pågående krisen har kastat ytterligare ljus på vikten av att digitalisera. För att veta hur man ska hantera stora förändringar måste man kunna förstå sitt data. Frågor som hur man möter en plötsligt ökad efterfrågan, hittar nya kunder eller huruvida man ska ställa om sin produktion eller inte besvaras i den informationen. Samtidigt som pandemin har accelererat den digitala transformationen har den också tydliggjort att de som inte har påbörjat omställningen till att arbeta datadrivet kommer att hamna i kölvattnet från de som agerar. Det är inte en fråga om, utan en nödvändighet idag.

– Den rådande situationen ställer höga krav på ens förutsättningar att arbeta datadrivet och följa bästa praxis. Man måste driva en kulturell transformation för att få det att fungera i hela organisationen, säger Fredrik Holmgren, sverigechef på dataanalysföretaget Tableau, som är en del av Salesforce. 

Identifiera var ni befinner er

Många verksamheter står handfallna inför denna digitalisering och ställer sig frågan i vilken ände man ska börja. Där är svaret att det viktiga inte är var man börjar, utan ATT man börjar, förklarar Fredrik Holmgren. 

– Man behöver givetvis förstå var man befinner sig och våga ta steget. Men när man börjar nysta i sin data och hur den är uppbyggd kan man se vad man behöver göra för att bli mer processtyrd och kunna använda data i alla delar av organisationen. 

En central del när man bygger en datadriven kultur är transparens och viljan att lita på sina medarbetare. Samtidigt behöver man hitta effektiva sätt att överföra kunskap på. 

– Tidigare har företag varit försiktiga med att ge access till relevant data, men medarbetarna som kan affären bäst behöver den tillgången för att driva transformationen framåt. Man måste hitta sätt att dela med sig av kunskaper och erfarenheter i organisationen och där kan exempelvis Tableaus globala och lokala användar-communities fungera som en plats där personer som älskar data kan mötas. Det ger en mer effektiv kunskapsöverföring jämfört med en central funktion som stödjer en hel organisation. 

Läs mer om hur Tableau kan hjälpa ditt företag

”Lutar oss mot bästa praxis”

Tableau, som arbetar med kunder i alla storlekar, inom alla typer av branscher, har sett en stor ökning i antal användare som resultat av att digitalisering hamnat högre upp på agendan. Det sträcker sig från verksamheter som behöver ta ett första steg mot att arbeta datadrivet till organisationer som vill växa för att använda Tableau i hela organisationen. 

– Fördelen med Tableau är att man kan börja med få användare för att sedan skala upp efter behov. För det har vi skapat ett ramverk som heter Tableau Blueprint där vi tittar på kundens IT-miljö, kompetensnivå och hur de delar information. Efter att vi analyserat detta kan vi hjälpa till att sätta en prioriteringsordning – var man ska börja sin resa. Genom att vi lutar oss mot bästa praxis och erfarenheter från globala kunder har vi väldigt goda förutsättningar att kunna stödja varje kunds unika utmaningar, konstaterar Fredrik Holmgren. 

En evolution, inte en revolution

För företag som tvingas anpassa sig till olika överlappande kriser är det viktigare än någonsin att arbeta med data och dataledning. Att ha bra data och att kunna tolka denna ökar faktiskt både förändringshastighet och smidighet, och ger en möjlighet att arbeta mer kreativt med sin affärsutveckling, ta snabbare beslut och samverka kring data. Det är inte en fråga om, man måste anamma ett datadrivet arbetssätt. 

– Allt detta gör det enklare att ändra riktning om man behöver. Det här en evolution, inte en revolution, och man måste blicka framåt. Hur kommer världen se ut när kurvan planar ut? Vi kommer att behöva arbeta mer datadrivet och man måste våga testa redan nu. Det gör dina konkurrenter, du kan inte vänta, avslutar Fredrik.  

Läs mer här

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Tableau och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer