Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Telia

Är män mer digitala än kvinnor?

När manliga företagare skattar sin egen kompetens kring IT och digitala lösningar svarar nästan varannan man att kunskapen är hög. Av kvinnor anser sig bara knappt var femte att hon har hög digital kompetens.
När manliga företagare skattar sin egen kompetens kring IT och digitala lösningar svarar nästan varannan man att kunskapen är hög. Av kvinnor anser sig bara knappt var femte att hon har hög digital kompetens.
Finns det någon skillnad mellan könen när det kommer till digital medvetenhet? Ja, åtminstone säger mäns självbild att de är bättre digitalt förberedda än kvinnor, visar både aktuella forskningsresultat och en rapport från analys- och undersökningsföretaget Nepa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gör Telias digitala test här

När manliga företagare skattar sin egen kompetens kring IT och digitala lösningar svarar nästan varannan man (43 procent) att kunskapen är hög. Av kvinnor anser sig bara knappt var femte (23 procent) att hon har hög digital kompetens. Rapporten ”Telias digitala index – Från utanförskap till digitalt redo” är gjord av analys- och undersökningsföretaget Nepa. När det kommer till låg kompetens inom IT säger 8 procent av männen att de har dålig digital kompetens, medan motsvarande siffra för kvinnor är 13 procent.

 Tre faktorer som spelar roll
Siffrorna är helt i linje med forskningsresultat från Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet. I projektet Intraprenörskompassen 2018 (www.ikompassen.se) har man hittat tre faktorer och anledningar som sticker ut.

  • Den digitala omställningen och framtagandet av digitala produkter, tjänster och affärsmodeller drivs i första hand av män.
  • Män driver digitala innovationer, medan kvinnor driver projekt med redan känd teknik.
  • Män uppskattar sin digitala kompetens högre än kvinnor, som i högre grad blir tilldelade projekt – medan män ofta initierar egna digitala projekt.

 Telias digitala test
Telia Sverige, som står bakom den nya digitala rapporten gjord av analys- och undersökningsföretaget Nepa, vill hjälpa företag att komma igång och inte minst se affärsnyttan med en ökad digitalisering hos de svenska företagen. Därför har de skapat verktyget Redo, ett digitalt test med nio frågor som visar ens digitala status och hur hög den är i jämförelse med andra personer och företag.

 Lär dig mer om Redo här

Det här är Redo:
Hösten 2018 intervjuade analys- och undersökningsföretaget Nepa på uppdrag av Telia cirka 1 000 beslutsfattare på svenska företag med 1-500 anställda. Teman som togs upp var automatisering, informationsflöden, distansarbete och sociala medier. Ur detta föddes det digitala verktyget Redo, ett test på nio frågor som visar företagets digitala mognad i jämförelse med företag i samma storlek och bransch.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Telia och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies