Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Telia

Stora företag bättre än små i den digitala revolutionen

Den digitala klyftan ökar mellan stora och små företag i Sverige.
Den digitala klyftan ökar mellan stora och små företag i Sverige.
Den nya digitala verkligheten skapar jobb och välstånd för hela Sverige. Samtidigt visar en ny undersökning att stora företag hanterar övergången mycket bättre än små företag. – Det är uppseendeväckande att tre av fyra småföretagare inte känner sig digitalt redo, säger Daniel Stark, strategi- och affärsutvecklingschef för små- och medelstora företag på Telia Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gör Telias digitala test här

Små svenska företag är sämre på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter än stora företag. När analys- och undersökningsföretaget Nepa nyligen presenterade rapporten ”Telias digitala index – Från utanförskap till digitalt redo” ansåg sig 44 procent av svenska företag med mellan 50 och 500 anställda ha hög digital närvaro och kompetens. För mellanstora företag (10-49 anställda) var siffran 33 procent, medan endast 26 procent i kategorien mindre företag (1-9 anställda) ansåg sig helt förberedda på digitaliseringens alla möjligheter.

 – Det är uppseendeväckande att tre av fyra småföretagare inte känner sig redo. Hälften av de stora företagen är förstås inte heller bra, men det är ändå stor skillnad. De mindre företagen är ju fortfarande motorn i svensk ekonomi, säger Daniel Stark, strategi- och affärsutvecklingschef för små- och medelstora företag på Telia Sverige.

 Varför tycks större företag hantera den digitala övergången bättre än mindre företag?

– Framför allt beror det på tiden. Större företag kan bygga upp strukturer och kanske även frigöra tid och ta in speciella kompetenser. Det har också funnits en ekonomisk tro på att många inte anse sig ha resurserna eftersom digitalisering är dyrt, vilket är en sanning som inte stämmer längre. Mycket av den inställningen börjar nu försvinna i och med alla molntjänster, som ofta är skapade direkt för små och medelstora företag.

 Reflektera över verksamheten
Daniel Stark har ett konkret tips för alla företagare som har svårt att komma igång. Bland annat menar han att istället för att tänka storskaligt kan det räcka med att börja i det lilla.

– Det kan låta banalt, men att bara reflektera över sin verksamhet ger en del svar på hur man kan förbättra verksamheten. Det finns tjänster därute som kostar väldigt lite, som man som företagare kanske inte känner till. Med hjälp av lite goda råd och googlande märker man snart att nästan alla lösningar finns där. Det handlar bara om att veta var man ska börja – vad som inte finns idag och vad som skulle kunna adderar värde till just din kund, säger Daniel Stark.

 Lär dig mer om Redo här

Det här är Redo:
Hösten 2018 intervjuade analys- och undersökningsföretaget Nepa på uppdrag av Telia cirka 1 000 beslutsfattare på svenska företag med 1-500 anställda. Teman som togs upp var automatisering, informationsflöden, distansarbete och sociala medier. Ur detta föddes det digitala verktyget Redo, ett test på nio frågor som visar företagets digitala mognad i jämförelse med företag i samma storlek och bransch.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Telia och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies