Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Trustly

Fler och mer lojala kunder med Trustlys betallösning för prenumerationstjänster

I dagens så kallade subscription economy blir prenumerationstjänster allt vanligare, och fördelarna är många för både köpare och företag. Med rätt betallösning kan företag både få in fler kunder, och behålla kunder de har längre.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Prenumerationsekonomin är i stark tillväxt och i takt med att vi handlar mer på nätet blir konsumenternas krav på friktionsfria betalningar allt högre. Det som tidigare mest var förknippat med tidningsabonnemang omfattar i dag ett brett utbud av tjänster. Mjukvara, lagringstjänster i molnet, film- och musikunderhållning och lösningar inom delningsekonomin är i dag naturligt att abonnera på med månatliga betalningar. I många fall är dock registreringen av betalmetod onödigt komplicerad.

– När det gäller abonnemangsbetalningar så är det många företag som använder sig av lagrade kortuppgifter. Vid registreringen behöver konsumenten plocka fram sitt kort, knappa in 15-16 siffror i kortnumret, utgångsdatum och CVV-kod. Detta är en tröttsam process, som är ännu besvärligare på mobilen där kunderna i allt större utsträckning finns. Kunder kan välja att att teckna en annan tjänst, alternativt avstå eller teckna tjänsten vid ett senare tillfälle. Detta innebär förlorade intäkter för företaget, förklarar Martin Jägerstad som arbetar på Trustlys strategiavdelning.

Fintechbolaget Trustlys lösning, Digitalt Autogiro, ersätter kontokortet för alla typer av återkommande prenumerations- och faktureringstjänster.

– Att registrera autogiro med Trustly är betydligt enklare än att registrera kort. Allt sker på handlarens sida i Trustlys betalfönster. Du skriver in ditt personnummer, väljer bank och konto med ett klick och sedan godkänner du med ditt BankID. Betalningen dras sedan automatiskt via autogiro från det bankkonto man valt. Smidigare än så blir det inte, säger Martin Jägerstad.

Att välja en annan betalning istället för kort kommer med fler fördelar än den smidiga registreringen. För företag som erbjuder abonnemangstjänster är ökad kundlojalitet den främsta, förklarar Martin Jägerstad.

– Kort går ut och räknar man in att kort spärras av olika anledningar så har de i snitt bara en livslängd på cirka två år. Det innebär att cirka halva din kundbas behöver uppdatera sina kortuppgifter varje år för att hålla igång sin prenumeration. Det är då man som företag tappar många kunder. Ett autogiromandat går inte ut och kan inte stjälas eller tappas bort vilket gör att handlare slipper förlora kunder.

Som exempel hjälpte Trustly välgörenhetsorganisationen Help to Help att råda bot på ett inkomstbortfall om cirka 3 procent per år när de bytte från kort till Trustlys digitala autogiro.

Läs mer om samarbetet med Help to Help här

Inget administrativt besvär

En annan stor fördel med lösningen är att man slipper det administrativa krånglet med att fylla i blanketter med personuppgifter och bankuppgifter. Detta gagnar både kunden och det mottagande företaget, som kan spara på sina administrativa kostnader och ta bort risken att behöva hantera felaktig information. Trustlys lösning skiljer sig här från andra genom sin höga grad av automatisering.

– Andra lösningar kan vara via papper eller digitalt, men oavsett så bygger de på manuell registrering. Det tar onödig tid, och det finns risk att det blir fel, vilket skapar mycket administration för både handlaren och konsumenten. Vi har också en stor fördel i att vi kan kombinera autogiroregistreringen med en första betalning, som gör att handlaren kan aktivera tjänsten direkt. Allt det här sker på handlarens sida, och konsumenten behöver inte fylla i uppgifter manuellt, utan det hämtas automatiskt.

Efter den smidiga registreringen på handlarens sida sker betalningen regelbundet tills kunden själv väljer att avsluta eller ändra prenumerationen. Detta innebär fler och mer lojala kunder.

Läs mer om Trustlys digitala autogiro här

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Trustly och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer