Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Trustly

Så skapade Trustly en bättre och smidigare betalningslösning för prenumerationstjänster

Prenumerationstjänster som Spotify, Netflix och bilpooler blir allt vanligare.
Med Trustlys direktbanksbetalning Digitalt Autogiro blir tjänsten lättare att beställa och förlänga, och både kund och leverantör slipper bekymra sig om utgångna eller förlorade kontokort.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Prenumerationsekonomin är på stark tillväxt. Det som tidigare mest var förknippat med tidningsabonnemang omfattar i dag en brett utbud av tjänster.

Mjukvara SaaS, lagringstjänster i molnet, film- och musikunderhållning och lösningar inom delningsekonomin är i dag naturligt att abonnera på med månatliga betalningar.

Tidigare har processen för att anmäla sig varit ganska komplicerad, i synnerhet för autogiro. Den har ofta krävt ifyllda blanketter med adress- och bankkontouppgifter där man givit sitt medgivande till att betalningar regelbundet dras från bankkontot via autogiro. Alternativt har man fått uppge sina kontokortsuppgifter för att istället dra betalningarna därifrån.

Fintechbolaget Trustlys nya lösning, Digitalt Autogiro, ersätter pappersmedgivandet eller kontokortet för alla typer av återkommande prenumerations- och faktureringstjänster.

– Allt går mycket smidigare. När du vill beställa en tjänst hos en leverantör som har Trustly Digitalt Autogiro, loggar du in och vid betalningen godkänner du enkelt mandatet genom en  signering med ditt bank-ID och sedan är det klart, förklarar Josef Darmark, Chief Product Officer på Trustly.

Betalningen dras sedan automatiskt via autogiro från det bankkonto man valt, och inte via ett kontokort.

Slipper administrativt besvär 

Med Trustly Digitalt Autogiro slipper man dessutom det administrativa besväret som kan uppstå om man betalat med kort, eftersom det kräver uppdaterad betalningsinformation varje gång kortet går ut, eller ersätts vid t.ex. stöld, förlust eller skimming.

Med produkten finns all information sparad sedan man initialt givit sitt medgivande vid prenumerationsstart.

– Det här är en helt digital lösning. Betalningen sker regelbundet tills kunden själv väljer att avsluta eller ändra den, säger Josef Darmark.

Den andra stora fördelen är att man slipper det administrativa krånglet med att fylla i blanketter med personuppgifter och bankuppgifter. Detta gagnar både kund och leverantör, som kan spara på sina administrativa kostnader och ta bort risken att behöva hantera felaktig information.

I förlängningen innebär det att leverantören har väsentligt lättare att få nya kunder.

– Kan man påbörja sin prenumeration med bara några få klick, är det lättare att få nya kunder. Hela processen snabbas upp och konverteringen av kunder förbättras samtidigt som kunderna är nöjdare, säger han.

Besparing för hjälporganisationer 

Inom vissa sektorer kan minskad administrativ börda få stor påverkan. Det gäller t.ex. för hjälporganisationer.

Help to Help, som arbetar med att finansiera högre utbildning i Östafrika, hade tidigare problem att få in betalningar från sina månadsbidragsgivare. Utgångna eller borttappade kontokort ledde till att organisationen fick lägga onödigt stora resurser på administration. I början av 2018 var runt 70 procent av bidragen från månadsgivarna omöjliga att få in, enligt organisationens egna beräkningar.

Sedan man börjat erbjuda sina bidragsgivare Trustlys Digitalt Autogiro, och över 90 procent valt den, har inte bara mer pengar nått sitt mål - Help to Helps administrativa börda har minskat dramatiskt.

– Hade vi fortsatt med enbart betalkort för månadsgivare hade vi haft uteblivna inkomster motsvarande minst en persons högskoleutbildning i Östafrika, varje månad. Nu ser vi till att det blir verklighet istället, säger Malin Cronqvist, grundare och verksamhetsansvarig för Help to Help.

Kontakta oss för att lära dig mer om Digitalt Autogiro

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Trustly och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies