Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Trustly

”Snabb återbetalning i e-handeln ger fler och mer lojala kunder”

En ny undersökning från fintech-bolaget Trustly visar att snabb återbetalning vid returer inom e-handeln påverkar kundlojalitet och försäljningsvolym. – Vi vill uppmana e-handlare att se över sitt system för återbetalning för det kan påverka resultatet positivt, säger Lassi Eronen, Business Marketing Manager på Trustly.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Webbutiker och e-handlare ska inte nöja sig med att leverera en bra upplevelse för de kunder som genomför lyckade köp. Det visar en ny undersökning från fintech-företaget Trustly, som erbjuder snabba och säkra direktbanksbetalningar online.

Ytterligare steg är viktiga att fokusera på: returer och återbetalningar.

När en kund returnerar en vara har väntetiden för återbetalning stor inverkan på kundens framtida lojalitet mot webbutiken.

– En snabbare återbetalning skulle få 58 procent av kunderna att handla för större belopp, och 56 procent skulle handla oftare, säger Lassi Eronen.

Undersökningen från Trustly är baserad på 1700 intervjuer med kunder i nio länder i Europa.

Enkel returhantering viktig i kampen om kunderna

Den visar också att återbetalning är en viktig faktor när en kund väljer webbutik.

– 65 procent av de tillfrågade uppgav att enkel returhantering och snabb återbetalning spelade stor roll när de valde webbutik, säger Lassi Eronen.

Hela 95 procent av de tillfrågade svarade att de skulle återvända till en webbutik som erbjuder återbetalning samma dag som den returnerade varan når webbutiken.

– Mellan 20 och 30 procent av alla varor som köps via e-handel skickas tillbaka. Returhantering är en stor kostnad för webbutiken och påverkar också kundupplevelsen. Den som skapar bäst kundupplevelse får fler och mer lojala kunder, säger han.

Men här finns en oväntad paradox, som visar att e-handlare inte ska vara rädda för returer.

– Det finns indikationer på att de kunder som oftast returnerar varor också är de som är mest lönsamma. De handlar oftare och till större belopp, säger han.

Här finns utrymme för en webbutik att flytta fram sina positioner och få en konkurrensfördel.

En win-win för båda

Enligt undersökningen väntar en tredjedel av kunderna en hel vecka, ofta ännu längre, på att få pengarna tillbaka. Med Trustlys metod är det möjligt att genomföra återbetalningen snabbt, direkt till bankkontot. I Sverige, som har en modern bankinfrastruktur, får kunden sin återbetalning inom några minuter från det att webbutiken registrerat den returnerade varan och auktoriserat återbetalningen.

– Att betala direkt från bankkontot blir enklare och snabbare för kunden och mer kostnadseffektivt för handlaren. Det är ett väldigt smidigt och säkert sätt att betala, säger Lassi Eronen, som vill uppmana e-handlare att börja tänka på vikten av snabba återbetalningar. Trustlys lösning är en win-win, avslutar han.

Ladda ned en sammanfattning av Trustlys undersökning om återbetalningar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Trustly och ej en artikel från Dagens industri
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies