Hoppa till innehållet

Innehåll från WintAnnons

Hur förmånligt är det egentligen med förmånsbil 2021?

Kör du, eller planerar du att skaffa, en förmånsbil genom ditt företag? Har du koll på att Regeringen under 2021 genomför hela tre större regeländringar som kommer att påverka kostnaden för att ha en förmånsbil? Anders Nilsson, skatteexpert på den digitala bokföringstjänsten Wint, förklarar vad som gäller.

Många svenska företagare erbjuder sig själva och eventuella anställda möjligheten att köra en förmånsbil, det vill säga en bil där arbetsgivaren står för kostnaderna och den som nyttjar bilen beskattas för förmånen som om det vore ett tillägg på lönen.

– Förmånsbeskattningen baseras på bilens förmånsvärde som i sin tur beräknas utifrån en schablon för vad Skatteverket anser att olika bilmodeller med eventuella tillägg är värda, berättar Anders Nilsson som jobbar som skatteexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Anders anordnade nyligen ett välbesökt webinar där han förklarade hur företagare kan resonera just i frågan om förmånsbil. Han berättar att de nya reglerna som införs under 2021 gör att man skulle kunna ifrågasätta om en förmånsbil verkligen är förmånlig längre. Så vad är det egentligen för regler som införs?

– Det rör sig om tre stora förändringar. Vid årsskiftet slopades rabatten på förmånsvärdet för miljöbilar. Från och med 1 april förändras bonus/malus-beräkningen och från och med 1 juli justeras beräkningsformeln för bilförmåner, berättar Anders.

1. Slopad rabatt på förmånsvärdet för miljöbilar

De senaste åren har förmånsvärdet för så kallade miljöbilar beräknats utifrån priset för närmast jämförbara bil utan miljöteknik, samt en rabatt på 40 % eller maximalt 10 000 kr per år. Men sedan årsskiftet har denna rabatt plockats bort, vilket kan få konsekvenser för den som kör miljöbil.

– Avskaffandet av rabatten innebär i många fall en ökning av förmånsvärdet med upp till 10 000 kr per år för de som i dagsläget har en miljöbil som förmånsbil. Ändringen gäller nämligen även för befintliga förmånsbilar, berättar Anders men tillägger:

– Dock är det fortfarande så att förmånsvärdet för miljöbilar beräknas utifrån priset för närmast jämförbara bensin- eller dieselbil istället för miljöbilens faktiska nypris. Så i många fall bör förmånsvärdet för miljöbilar ändå bli lägre i förhållande till nypris än vad det blir för fossildrivna bilar.

Läs också: så kan Wint ta hand om hela din ekonomi – helt automatiskt  

2. Nya regler kring bonus/malus

En annan regeländring, som kommer att införas från och med den 1 april, är att bonus/malus uppdateras med nya hårdare siffror. Bonus/malus innebär att man ger en bonus för bilar med låga utsläpp samt höjd fordonsskatt för bilar med högre utsläpp. Bonusen för bilar med noll koldioxidutsläpp kommer att öka till maximalt 70 000 kr, medan bilar med högre utsläpp får en förhöjd årlig fordonsskatt i tre år, vilket direkt påverkar förmånsvärdet.

– Det innebär att om du planerar att skaffa en stor bensinbil som släpper ut mycket koldioxid bör du skaffa den innan 1 april. Om du ska skaffa en väldigt dyr miljöbil med noll utsläpp blir det dock ingen större skillnad i april. Däremot skulle det rent teoretiskt kunna bli billigare efter 1 juli, tipsar Anders och fortsätter sitt resonemang genom att förklara den tredje regeländringen.

3. Högre beräkning av förmånsvärde

–  Från och med 1 juli höjs baskostnaden för beräkningen av förmånsvärde rent generellt så att de flesta bilar får ett högre förmånsvärde än tidigare. Samtidigt kommer det så kallade lyxbilstillägget försvinna, vilket betyder att bilar med ett nypris under ca 600 000 kr får ett högre förmånsvärde, medan bilar med ett högre nybilspris än 600 000 kr faktiskt kommer att få lägre förmånsvärde än tidigare.

Inte lika attraktivt med förmånsbil längre?

De nya reglerna, framförallt den nya beräkningen av förmånsvärde, införs för att bilförmånen på ett bättre sätt än tidigare ska spegla den faktiska kostnaden att äga motsvarande bil. Men justeringarna innebär också att man i många fall kan ifrågasätta om det verkligen är förmånligt att köra en företagsbil, eller om man lika gärna skulle kunna köpa eller leasa bilen som privatperson.

– Men visst finns det lägen då det kan vara attraktivt att ha en förmånsbil – speciellt för den som driver företaget. Men man bör nog räkna lite extra på saken innan man väljer bilmodell, och jag brukar alltid rekommendera att man använder sig av omvänd löneväxling och nettolöneavdrag istället för förmån, för att låta sin nya bil förbättra underlaget för SGI, pension och K10, avslutar Anders.

Vill du veta mer om de nya reglerna kring förmånsbil och sätta dig in i när det är förmånligt att skaffa en? Ladda ner Wints webinar om förmånsbil redan idag (fler än 350 företagare har redan sett det).

Vill du veta mer? Ta en titt på wint.se.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera