Annons
Annons
Sponsrat innehåll från Yta.se

Därför flyttar allt fler större företag till coworking

IoT företaget Wittra med över 30 anställda valde att slopa det
traditionella kontoret mot ett flexiblare alternativ som är mer skalbart.
IoT företaget Wittra med över 30 anställda valde att slopa det traditionella kontoret mot ett flexiblare alternativ som är mer skalbart.
Flexibla hyresavtal växer sig allt starkare i spåren av pandemin och många företag står inför frågan hur de ska tackla sina kontorsbehov framåt. Att hyra en egen avdelning på ett kontorshotell är en lösning som blir alltmer populär för företag från 20 anställda och uppåt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under året som gått har man kunnat följa kontorshotellens framfart i Stockholm. Branschens omsättning har växt med över 20% per år. Förmedlingstjänsten yta.se hjälper årligen hundratals företag hitta rätt bland hela utbudet av kontor i Stockholm, och har på senaste år sett en markant ökning av större företag som väljer coworking som sin kontorslösning.

Varför kontorshotell?

Av de företag som är 20 anställda eller fler och hyr på kontorshotell så är de främsta anledningarna flexibilitet, service och tillgången till ett bra kontor. Avtalen kan bli så korta som 3 månader istället för 3 år, och kan skalas smärtfritt i takt med behovet. Man behöver inte tänka på administration av kontoret, då kontorshotellet tar hand om allt med en servicegrad motsvarande hotell. Ett typiskt upplägg för ett större team är att hyra en egen avdelning på ett kontorshotell som de får möjlighet att skräddarsy själva. I den egna delen ingår arbetslandskap, egna mötesrum samt loungeyta. 

I anslutning till det egna finns tusentals kvadratmeter med ytterligare mötesrum, kök, lounger och allt som behövs för att trivas. Avtalen tecknas oftast på 1 år där bland annat möbler, städning, skrivare, internet, kaffe och frukost ingår. Utöver det är även depositionerna låga, 1-2 månadshyror vilket binder mindre kapital än ett traditionellt kontor.

300 kvadratmeter mitt i centrala Stockholm

Wittra Sweden utvecklar innovativa lösningar inom Internet of Things. Sedan starten har de säkrat en betydande patentportfölj kopplade till sina innovationer som gör det möjligt för användare att samla in data från och positionera sina tillgångar. 

Med hjälp av yta.se hyrde Wittra en egen del i ett kontorshotell - en skräddarsydd egen avdelning på våning 9 intill T-Centralen. 

Totalt hyr de drygt 300 kvadratmeter eget kontor som utgörs av en egen ingång, mötesrum, telefonbås, loungeyta och 120 kvadratmeter ren kontorsyta, mitt i centrala Stockholm.

– Wittra har växt oerhört snabbt med en fördubblad personalstyrka på mindre än ett år och vi ser en fortsatt tillväxt framöver. 

Det gör det mycket viktigt för oss att snabbt och stegvis kunna skala vår yta efter behov – utan att vara låsta under lång tid, säger Thomas Bennet, VD på Wittra, och fortsätter:

– Vi var inriktade på en traditionell kontorslösning, men tack vare goda råd från yta.se beslutade vi oss för Convendum, som har just den lösning och flexibilitet vi behöver. 

Servicen här är enastående, samtidigt som vi har ett premiumkontor på ett av Stockholms bästa lägen – jag kan varmt rekommendera yta.se och den här typen av kontor till alla som vill vara mer flexibla i sitt företagande och inte binda upp sig i flera år till en fast lösning.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Yta.se och ej en artikel från Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer