Hoppa till innehållet

2015 ett rekordår för svenska startups

Investerarna flockas kring den glödheta, svenska internet- och startupsektorn. Samtidigt syns tecken på trenden nu kan vända nedåt.

2015 blev ett rekordår för den svenska internet- och startupsektorn. Under året offentliggjordes totalt 175 riskkapitalinvesteringar till ett sammanlagt värde av över 1,1 miljard dollar. Samtidigt syns en tydlig förskjutning mot fler men mindre investeringsrundor. Det enligt en ny rapport från Industrifonden. 

Siffrorna stämmer väl överens med en sammanställning gjord av sajten The Nordic Web, som offentliggjordes tidigare i veckan

Räknat på antal gjorda investeringar var det finansiell teknologi (fintech) med 13 procent, media med 11 procent och molntjänster med 11 procent som var de mest populära vertikalerna för investerare.

Även antalet aktiva investerare ökar kraftigt. Sammanlagt 250 investerare var aktiva under året, varav 45 procent privata ängelinvesterare och 37 procent riskkapitalbolag. 50 investerare offentliggjorde två eller fler investeringar i sektorn under året. 

 

I Sverige investerades dubbelt så mycket per capita som i Storbritannien, och nästan fyra gånger så mycket som i Tyskland och Frankrike.

 

Räknat per capita sticker Sverige ut rejält i statistiken. Här investerades nästan 120 dollar per person under året. Det är nästan dubbelt så mycket som i Storbritannien, där motsvarande siffra ligger runt 70 dollar per person, och nästan fyra gånger så mycket som i Tyskland och Frankrike, där motsvarande siffra ligger runt 30 dollar per person. 

Ett tydligt trendbrott under årets andra hälft var att investeringsnivåerna sjönk kraftigt, trots att antalet investeringar blir fler. Det gjordes alltså fler satsningar i unga tillväxtbolag än någonsin tidigare, men summorna som investerades var betydligt mindre. 

Under det andra kvartalet 2015 gjordes ungefär 45 riskkapitalinvesteringar som tillsammans utgjorde drygt 60 procent av den totala mängden investerat kapital under året.

Siffran under just det kvartalet påverkas dock kraftigt av Spotifys miljardrunda, som offentliggjordes i juni. 

Under det tredje kvartalet gjordes strax över 45 investeringar, som utgjorde ungefär 20 procent av den totala mängden investerat kapital.  

Under det fjärde kvartalet gjordes över 60 investeringar, som dock bara utgjorde 10 procent av den totala mängden investerat kapital. 

"Om detta var ett tecken i tiden eller endast en tillfällighet är för tidigt att säga, men uppgången i värderingar kombinerat med volatilitet på kapitalmarknaderna (och tidiga tecken på ökande räntor) skulle kunna indikera en sättning i marknaden för större finansieringsrundor", skriver Björn Bergström, partner på Industrifonden, i en kommentar till rapporten.

Den nedåtgående trenden stämmer överens med motsvarande siffror från USA, även om kurvorna på andra sidan atlanten ser betydligt mer dramatiska ut.

Rapporten bygger på information från Industrifondens egen databas och avser offentliggjorda investeringar i svenska teknikföretag.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera