Hoppa till innehållet

6 000 stockholmare jobbar i fintech

På fem år har Stockholms fintech-sektor fördubblats i storlek. Inte bara i omsättning men även i antal jobb. ”Sektorn växer otroligt snabbt”, säger professor Robin Teigland.

Robin Teigland, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, är en av personerna bakom fintech-statistiken.
Robin Teigland, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, är en av personerna bakom fintech-statistiken.Foto: Oskar Omne

London har länge lett listan över fintech-städer i Europa. Men även Stockholm står ut. När det gäller investeringar i fintech-bolag har Stockholm nu knipit andraplatsen från Amsterdam. Med en tillbakablick till 2010 är boomen uppenbar.

Enligt statistik framtagen av Handelshögskolan i Stockholm har antalet företag inom fintech ökat från 43 bolag 2010 till 100 i fjol.  Även omsättningen i startupbolag med fokus på finansiell teknik har närmare fördubblats, från 7,5 miljarder kronor 2010 till 14,4 miljarder kronor 2015.

”Fintech-sektorn i Stockholm växer otroligt snabbt. Det är inte så konstigt med tanke på vår historia inom bank och handel. Vi är väldigt framgångsrika när det gäller att integrera ny teknik i finanssektorn”, säger Robin Teigland, professor i företagsekonomi med fokus på strategi och digitalisering vid Handelshögskolan i Stockholm.

Läs även: Stockholm slukar techinvesteringarna

Bland de 100 startupbolag som är nominerade till European fintech awards i Amsterdam finns tolv Stockholmsbolag med på listan. Enligt Robin Teigland är det en väldigt hög siffra för en så liten stad som Stockholm men att det samtidigt är en fördel.

”Eftersom Stockholm är så pass litet så finns det bra nätverk. När personer som jobbar på bank blir frustrerade för att inget händer, finns det goda möjligheter att hoppa av och skapa nytt. Samtidigt är det mycket spinoff från de andra startup- och miljardbolagen i Stockholm. Det finns både mycket kapital och erfarenhet”, säger hon.

Som ett led i sektorns tillväxt har även antalet personer med jobb på Stockholms fintech-scen ökat. Från att ha sysselsatt 2 900 personer för fem år sedan är det nu över det dubbla, 5 820, som i dag jobbar inom fintech. Enligt Robin Teigland har fintech-branschen en större anställningspotential än bolag med fokus på exempelvis delningsekonomi. 

”Uber har inte så många anställda inom bolaget. Speciellt betalbolag som Klarna och Izettle anställer många, men det är inte så konstigt med tanke på att de är väldigt framgångsrika. Men fintech behöver fler personer på grund av den hårda regleringen av finansmarknaden.”

Om du som startupbolag gör fel, så är det kört för dig

Samtidigt som antalet techbolag med fokus på bank- och börshandel inte har ändrats märkvärt de senaste åren har företag med digitala tjänster inom kapitalplaceringar, kryptovalutor, och utlåning tagit fart rejält. Men enligt Robin Teigland kan den hårda regleringen även göra det svårare för startupbolag att lyckas.

”Som ett exempel arbetar hälften av kryptovalutabolaget Safellos anställda med regelverket. För om du som startupbolag gör fel, så är det kört för dig. Men det kan även hämma tillväxten för om du vill följa alla regler så tar det längre tid och kräver mycket mer kapital”, säger hon. 

Läs även: ”Optionsförslaget bestraffar nätets bank- och finanstjänster”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera