Hoppa till innehållet

Adlibris investerar i heta fraktuppstickaren

Frakttjänsten Shipwallet tar in 2,4 miljoner kronor i riskkapital från e-handlaren Adlibris.

Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Piotr Zaleski, vd för Shipwallet. Foto: Shipwallet, Adlibris
Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Piotr Zaleski, vd för Shipwallet. Foto: Shipwallet, Adlibris

Stockholmsbolaget Shipwallet (NTL) har utvecklat en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln. Tjänsten sparar användarens information och rangordnar fraktalternativen när man avslutar ett köp på nätet. Bolaget har fått en hel del uppmärksamhet i e-handelskretsar och nyligen landat storkunderna Mediemarkt och Footway.

Även Adlibris jobbar sedan en tid tillbaka med Shipwallet för att implementera deras tjänst. Nu kan Di Digital rapportera att nätbokjätten även valt att gå in som delägare i bolaget med en investering på 2,4 miljoner kronor.

"Detaljhandelns strukturförändring mot e-handel har bara har börjat och det är genom snabbare innovation av leveranserna som vi kan accelerera hela e-handelns tillväxt. Shipwallet är ett innovativ och visionärt bolag som med sina existerande och framtida produkter får detta att hända. När möjligheten fanns att investera var det ett enkelt beslut", säger Adlibris vd Johan Kleberg.

Enligt honom är Adlibris inte främmande för fler förvärv på området.

"Vi tittar löpande på förvärv av mindre e-handlare. Men vi vill också göra fler investeringar i bolag vars tjänster förbättrar upplevelsen för våra kunder och som delar våra visioner kring e-handel", säger Johan Kleberg.

Shipwallet grundades 2013 och så sent som i höstas tog bolaget in 2,4 miljoner kronor från affärsängeln Johan Frestadius (NTL), grundare av Bookbinders Design. 

”Adlibris är en viktig strategisk partner för oss och som en av Nordens största e-handlare har de en djup kunskap om konsumentbeteenden. Vi har inlett ett samarbete och kommer att fortsätta utveckla system ihop”, säger Patric Blixt, marknadschef och medgrundare på Shipwallet.

Enligt honom finns det en stor efterfrågan hos e-handlare att utveckla kundernas fraktupplevelse.

”Att kunderna själva inte kan styra över hur och var de vill ta emot sina varor har blivit e-handelns största flaskhals. Vår princip är att du som konsument ska kunna ta kontrollen över fraktkedjan”, säger han.

Shipwallets plattform har funnits tillgänglig ett drygt år och bland de frakttjänster som ingår finns jättar som Postnord, DHL, Schenker och Bring, men även budfirmor som Jetpack och Ryska posten. Även nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och Uber.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern vid Di Startup Tour i Stockholm

Shipwallet var en av deltagarna vid Di Digital Startup Tour och tog hem segern i pitchtävlingens Stockholmsfinal.

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera