Hoppa till innehållet

Affärsänglar livsviktiga för Malmös startupscen

De stora riskkapitaljättarnas frånvaro gör att Malmös startupbolag får sätta hoppet till privata finansiärer. Men det är tunt på kapital när bolagen har behov av större investeringar.

Jeanette Andersson är affärsängel och rådgivare på inkubatorn Minc i Malmö.
Jeanette Andersson är affärsängel och rådgivare på inkubatorn Minc i Malmö.

Privata investerare, såkallade affärsänglar, spelar en viktig roll på Malmös växande internet- och startupscen. Det säger Jeanette Andersson, affärsängel och rådgivare på inkubatorn Minc i staden.

”Vi är extremt mycket mindre än Stockholm och vi har färre antal entreprenörer som har gjort stora exits så vi har inte den kritiska massan här nere”, säger hon.

Även om det finns undantag, exempelvis Creandums investering i Neo Technology och Industrifondens investeringar i Inriver och Trialbee under fjolåret, är de stora investeringsrundorna få i jämförelse med Stockholm.

Istället faller det på nätverk av privata investerare, både officiella och inofficiella, att hjälpa Malmöbolagen att växa. Enligt Jeanette Andersson finns det gott om möjligheter för entprenreörer att hitta finansiering i storleksordningen 1 miljon kronor, men inte med större summor.

”Det finns ett antal intressanta bolag i olika skeden, men de har en utmaning när det gäller finansiering. Det finns väldigt få aktörer i Malmö som kan gå in med 4-5 Mkr och som därefter kan följa med bolaget i större investeringsrundor.”

Att bolagen tvingas förlita sig på privata investerare snarare än “anonyma” riskkapital har även vissa fördelar. Det säger entreprenören och affärsängeln Hampus Jakobsson, grundare av TAT som såldes till Blackberry för 800 Mkr år 2010.

”De flesta riskkapitalbolagen är ganska hands-off i tidiga faser. Fördelen med änglar, om man har tur, är att de kan vara väldigt aktiva och hjälpa en med mycket, vilket investerare i riskkapital sällan gör innan bolaget har växt till sig”, säger Hampus Jakobsson.

Han delar upp investerare i tre olika fack: Aktiva med bra råd, aktiva med dåliga råd och passiva investerare.

”I vissa bolag är den andra kategorin av änglar det största problemet för hela bolaget. Änglarna kan vara jättekunniga personer men ger bolaget fel råd beroende på sina egna erfarenheter. Riskkapitalbolag har sällan investerare med dåliga åsikter men däremot är de oftare passiva.”

Läs även: Stockholm slukar techinvesteringarna

Läs även: Kommentar: Politikerna missar en guldchans

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera