Hoppa till innehållet

AI i allt och ett fristående VR-headset från Google

AI står återigen i strålkastarljuset på Googles årliga utvecklarkonferens I/O, där sökjätten lanserar en rad nyheter. Di Digital är på plats och rapporterar. 

Googles vd Sundar Pichai upprepar bolagets riktning att gå från mobilt först till AI först. Foto: Google
Googles vd Sundar Pichai upprepar bolagets riktning att gå från mobilt först till AI först. Foto: GoogleFoto: Google

(Di Digital/Silicon Valley) Hög musik, välproducerade videoklipp och klatschiga presentationer. Inledningen av Google I/O innehöll allt som en utvecklarkonferens ska. Att den dessutom har sin huvudscen på Shoreline Amphitheatre jämte sökjättens högkvarter i Mountain View gör det hela ännu mer pampigt.

Över 7 000 utvecklare har kommit hit för att i gassande sol ta del av nyheter från Google. Som vanligt haglade förhandsryktena innan konferensen och mycket stämde. De stora överraskningarna uteblev, men konferensen pågår i tre dagar.

Googles vd Sundar Pichai inledde I/O med att upprepa bolagets mantra ”AI först”.

”Vi tänker om kring alla våra produkter och integrerar maskininlärning och AI i allt”, sa han på scenen.

Det handlar till exempel om allt från smarta snabbsvar i mejltjänsten Gmail, röstigenkänning i olika produkter som i Android för tv, bilar och så klart i Googles robotbutler Assistent till datorseende.

”Vår bildigenkänning är nu bättre än människans”, sa Sundar Pichai.

Google lanserade också ett nytt intiativ, Google Lens, för Assistent och Google Photos där man i realtid kan identifiera vad som finns i en bild och få information om det.

Till exempel kan Google Lens säga vilken restaurang det är man riktar kameran mot eller översätta en meny på främmande språk.

Assistent ska också snart klara mer avancerade konversationer och ge relevanta svar beroende på till exempel vilken familjemedlem som frågar. 70 procent av de kommandon användare ger till Assistent är i form av så kallat ”natural language”, alltså i naturligt tal till skillnad från hur man till exempel söker efter information i Googles sökmotor.

I och med att Google Lens också integreras i Assistent i Android-mobiler ska det gå att ha mer avancerade konversationer kring saker man ser genom kameran.

Förutom i Google Home och i Android integreras också robotassistenten i Android Tv, Android Auto och i mjukvaran för smarta klockor – Android Wear.

Dessutom är nu Assistent tillgänglig i Apples operativsystem IOS. Något av en skräll om man ser till rivaliteten mellan de båda bolagen.

Foto:

Google har numera 1 miljard användare av bolagets olika tjänster och mobiloperativsystemet Android finns i över 2 miljarder prylar.

”Voice Actions” - appar som i dag finns i Googles smarta högtalare Home och är ett svar på Amazons smarta assistent Alexas så kallade "skills" – kommer även de till Android och IOS. Google lägger också till möjligheten till transaktioner genom Actions, vilket gör att man kan köpa saker direkt via röstkommandon.

När det gäller Google Home, som lanserades förra året, kommer det även gå att ringa genom den samt att den kan kopplas till en tv via Chromecast och ge visuella svar.

Google var sent på bollen med Home och har lite att ta igen. Konkurrenten Amazons smarta högtalare Echo förväntas ha en marknadsandel på över 70 procent under 2017, enligt en rapport från Emarketer. Medan Googles andel ligger på drygt 23 procent.

Läs också: Så vill Google ta sig in i användarnas hem

Förutom AI ägnade Google också en stund åt VR och AR under presentationen. VR-plattformen Daydream, som släpptes förra året efter Google I/O, har än så länge inte integrerats i så många mobiler.

Förra året pratade Google om ett samarbete med Samsung för Daydream som nu, sent omsider, blir verklighet i mobilerna Samsung Galaxy S8 och S8 Plus i sommar. Samsung har sedan tidigare VR-headsetet Gear ute i handeln, vilket också kan vara anledningen till att man har avvaktat.

Även LG kommer att integrera Daydream i sin nya flaggskeppsmobil.

Tanken bakom Daydream är att Googles referensdesign för ett VR-headset ska tas fram av mobiltillverkare som använder mobiloperativsystemet Android. En satsning som inte har synts till så mycket, mer än hos Google. Något som bolaget nu verkar ha reagerat på.

Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare

Under inledningspresentationen visade man upp en enkel bild av ett fristående VR-headset som ska komma ut i slutet av 2017. Det utvecklas i samarbete med HTC, som också ligger bakom VR-headsetet Vive, och Lenovo.

Det nya VR-headsetet kommer att ha positionsspårning, vilket innebär att hårdvaran kan känna av headsetets positionering i förhållande till verkligheten. 

”Det innebär att din vy i VR matchar den i verkliga världen”, sa Clay Bavor, ansvarig för VR på Google, som presenterade VR-satsningen.

Foto:

Publikhavet på Google I/O, som äger rum på Shoreline Amphitheater i Mountain View.


 Vill du läsa om fler nyheter hittills från Google I/O. The Verge har listat de tio största lanseringarna här.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera