Annons
Googles vd Sundar Pichai.

Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Riskkapitalbolag köper hälsosajten Webmd för 20 miljarder

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Klassiska Paint på väg att gå i graven efter 32 år

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai. Foto: Google.
Brittiska detaljhandelskedjan Marks & Spencer är det senaste bolaget att stoppa all sin reklam på Google och Youtube, efter uppdaganden om att reklamen visats tillsammans med videos som uppmanar till extremism.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det skriver FT.com om på måndagen.

Stora bolag som BBC, HSBC, Lloyds, L'Oréal, Audi och Havas har redan fryst sin reklam från Google och/eller Youtube av samma orsak. Även den brittiska regeringen har stoppat investeringar i marknadsföring på Youtube efter att reklam från The Home Office, BBC och Transport for London visats bredvid hatvideos och homofobiska inslag.

Google har redan bett om ursäkt offentligt för problemen, som först rapporterades av The Times. Google kommer att ändra på både teknik och policy för att ge mer kontroll till de som vill göra reklam på plattformen. För närvarande sätter Google en flagg för, och gör sedan en utredning av, kontroversiellt innehåll av tveksam natur. Google handskas med cirka 200.000 flaggade innehåll per dag och säger självt att det utreder dem inom 24 timmar.

Läs även: Google gör det möjligt att mejla pengar

Direkt / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post