Annons
Googles vd Sundar Pichai.

Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

Deras teknik ska hantera explosionen av data SPONSRAT AV Digiplex

Pim Holfve är vd och Anna Bouveng är exekutiv producent på spelstudion Avalanche Studios.

Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios

Amazons smarta högtalare Echo som använder röststyrningstjänsten Alexa, samt några av Procter & Gambles varumärken. Foto: Kollage.

Professor: Röststyrning hotar starka varumärken

Martin Linder är förbundsordförande i Unionen.

Debatt: Fackförbundets öppna brev till Amazon

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai. Foto: Google.
Brittiska detaljhandelskedjan Marks & Spencer är det senaste bolaget att stoppa all sin reklam på Google och Youtube, efter uppdaganden om att reklamen visats tillsammans med videos som uppmanar till extremism.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det skriver FT.com om på måndagen.

Stora bolag som BBC, HSBC, Lloyds, L'Oréal, Audi och Havas har redan fryst sin reklam från Google och/eller Youtube av samma orsak. Även den brittiska regeringen har stoppat investeringar i marknadsföring på Youtube efter att reklam från The Home Office, BBC och Transport for London visats bredvid hatvideos och homofobiska inslag.

Google har redan bett om ursäkt offentligt för problemen, som först rapporterades av The Times. Google kommer att ändra på både teknik och policy för att ge mer kontroll till de som vill göra reklam på plattformen. För närvarande sätter Google en flagg för, och gör sedan en utredning av, kontroversiellt innehåll av tveksam natur. Google handskas med cirka 200.000 flaggade innehåll per dag och säger självt att det utreder dem inom 24 timmar.

Läs även: Google gör det möjligt att mejla pengar

Direkt / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post