Hoppa till innehållet

Amazon tar över Amazon.se – från ett Östermalmsbolag

Domänen Amazon.se har till slut bytt ägare. En 59-årig grafisk formgivare från Stockholm har haft domänen sedan 1997. Men nu är den i händerna på den amerikanska e-handelsjätten.

 

E-handelsjätten Amazon har kommit över domänen Amazon.se. Foto: Montage. Creative Commons.
E-handelsjätten Amazon har kommit över domänen Amazon.se. Foto: Montage. Creative Commons.

Amazon har på sistone visat ett ökat intresse för Sverige. I veckan kunde Di Digital rapportera att bolagets molndel ska öppna tre datacenter i Mälardalen i en miljardsatsning.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Det har länge spekulerats att Amazon även ska ta sin kärnverksamhet, alltså e-handeln, till Sverige.

Men en saknad pusselbit har varit att de inte kommit åt domännamnet Amazon.se. Det registrerades år 1997, samma år som Amazon noterades på Nasdaq, av ägaren till ett litet bolag på Östermalm i Stockholm som ägnar sig åt grafisk formgivning. Själva bolaget registrerades 1988, innan det amerikanska bolaget med samma namn hade grundats.

Men nu är åtminstone det här hindret för en expansion i Sverige undanröjt för den amerikanska jätten.

Enligt uppgifter från Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) domänupplysningstjänst som Di Digital har tagit del av bytte Amazon.se nämligen ägare den 8 mars i år.

Bakom det kryptiska kontakt-id som anges som ny ägare till Amazon.se finns Amazon Europe Core S.à.r.l. Det är Amazons verksamhetsutövande dotterbolag i Europa.

Sajten Internetworld beskrev 2014 turerna bakom domännamnet och uppgav då att e-handelsjätten Amazon flera gånger försökt köpa loss Amazon.se, men att den 59-åriga kvinna som ägde domännamnet tackat nej till buden.

Överföringen innebär att Amazon.se får en betydligt mer resursstark ägare.

Det svenska formgivningsbolaget Amazon AB hade 2015 en anställd, en omsättning på drygt en halv miljon och ett resultat på 42 000 kronor.

För helåret 2015 var amerikanska Amazons omsättning 107 miljarder dollar eller motsvarande drygt 900 miljarder kronor. Vinsten landade på drygt fem miljarder kronor.

Värt att notera är att Amazon inte alltid använder det specifika landets domän när de vänder sig till kunder i samma land. I Turkiet, till exempel, används Amazon.de, alltså bolagets tyska domän. Även om Amazon i framtiden skulle rulla ut sin e-handel i Sverige är det alltså inte säkert att Amazon.se skulle användas för ändamålet.

En talesperson för Amazon i Europa avböjde att kommentera för Di Digital om införskaffandet av Amazon.se innebär något för en eventuell expansion till Sverige, därför att Amazon aldrig kommenterar eventuella lanseringsplaner.

Läs även: Amazon köper Souq efter budstrid

Di Digital har utan framgång sökt den tidigare innehavaren av Amazon.se.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera