Hoppa till innehållet

Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

IT-jätten Amazon Web Services öppnar tre datacenter i Sverige. Redan nästa år ska allt vara klart, avslöjar bolagets vd Andy Jassy som samtidigt hyllar Stockholms startupsektor.

Stockholm blir en ny AWS-region när Amazon öppnar tre datacenter runt staden nästa år.
Stockholm blir en ny AWS-region när Amazon öppnar tre datacenter runt staden nästa år.

Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Redan nästa år kommer var och en av städerna att ha ett nytt datacenter från Amazon Web Services – en del av det amerikanska IT-bolaget Amazon. Anledningen är att Amazon ska göra Stockholm till en av bolagets totalt 16 regioner med minimal nedtid och maximal hastighet för molnkunder.

“Många av de mest framgångsrika startupbolagen i Norden som iZettle, King, Mojang och Supercell likväl som många respekterade storföretag som Ikea, Nokia, Scania och Telenor använder Amazon Web Services för sin verksamhet. Att Stockholm blir en AWS-region gör det möjligt för våra nordiska kunder med krav på snabb tillgänglighet och lokal datalagring att flytta resten av sina applikationer till AWS”, säger Andy Jassy, vd för Amazon Web Services.

Läs mer: Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige”

I en intervju med Di Digital lyfter han fram den snabba tillväxten i Stockholms startupsektor som en av de viktigaste anledningarna till Amazons storsatsning.

“Vi har haft många kunder i Norden under lång tid. Startupsektorn är glödhet med allt från Mojang som använder oss för Minecraft, Supercell med Clash of Clans och bolag som Bambora och Quinyx som byggt hela sin verksamhet på vår plattform”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

Till skillnad från de datacenter som till exempel Facebook har byggt i Sverige tidigare är AWS datacenter inte till för det egna bolaget. Det är inte heller en investering som i första hand handlar om billig kyla. Syftet är att nordiska, och framför allt svenska företag, ska kunna koppla upp sig mot en starkare infrastruktur än vad som tidigare varit möjligt för att AWS ska kunna växa sin affär i Sverige.

“Varje gång vi etablerar oss i en ny region är det alltid några kunder som säger till oss att de behöver infrastrukturen nära slutanvändarna för att leva upp till kraven på kort svarstid. Men det finns också lagstiftning som spelar in och ibland är det företag som rent kulturellt tycker att det känns bättre att ha sin data lokalt”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Amazons molntjänst går om e-handeln

Genom att bygga tre datacenter runt Stockholm skapar AWS en fristående region med lokal datalagring och extremt snabb svarstid. Exakt hur stor investering det handlar om kan Andy Jassy inte svara på.

Över tid kan det handla om miljarder dollar om Stockholm är en framgångsrik region.

“Vi avslöjar aldrig våra investeringar per region. Men det är en stor investering inte bara i själva infrastrukturen utan också i personal vi anställer. Över tid kan det handla om miljarder dollar om Stockholm är en framgångsrik region, och alla regioner som vi lanserat hittills har varit framgångsrika”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Sveriges nya finanscentrum en datahall i Upplands Väsby

Datacentren byggs i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås för att de ska ligga tillräckligt nära varandra för att inte påverka svarstider, men tillräckligt långt ifrån varandra för att kunna ha olika reservplaner så att till exempel större strömavbrott inte ska sänka alla tre samtidigt. För städerna där datacentren byggs innebär AWS investering nya arbetstillfällen. För befintliga, och framtida, företag i Stockholmsregionen innebär utbyggnaden av infrastruktur att man får tillgång till den i dag mest kraftfulla molnlösningen som finns på marknaden.

AWS investering i Sverige kommer att stärka vår position i den globala digitaliseringen.

Näringsministern Mikael Damberg välkomnar beskedet om Amazons storsatsning i Sverige.

“AWS investering i Sverige kommer att stärka vår position i den globala digitaliseringen. För oss handlar handel i en modern värld inte bara om varor utan och om tjänster, kunskapsdelning och ett fritt flöde av data”, säger han.

Byggandet av datacentren kommer att påbörjas inom kort så att alla tre är klara och i drift 2018. Investeringen i Sverige är en del i AWS globala strategi där man i konkurrens med till exempel Microsoft, Google och Oracle storsatsar för att bygga ut sin geografiska täckning. Andy Jassy säger också att investeringen som nu sker i Sverige troligtvis bara är starten på något mycket större.

Läs mer: Alibaba: Sverige ”mycket attraktiv marknad” för datacenter

“I dag har vi 16 platser i världen där vi byggt en region med flera datacenter som vi nu gör i Sverige. Men jag tror att i stort sett alla utvecklade länder kommer att ha den här typen av infrastruktur i framtiden. Det handlar om hur snabbt vi kan bygga ut. Om några år kan jag tänka mig att vi bygger liknande lösningar i fler nordiska länder och kanske även flera inom ett och samma land”.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera