Hoppa till innehållet

Analys: "Volvos säkerhetstänk nyckeln till Uber-affären"

När bilarna blir självkörande handlar allt om tillit och förtroende för tekniken. Det inser Uber som vill dra fördel av Volvos säkerhetsarbete, skriver Di:s bilexpert Karin Olander. 

Karin Olander ser Ubers och Volvos samarbete som en logisk väg in i framtiden för biltillverkaren.
Karin Olander ser Ubers och Volvos samarbete som en logisk väg in i framtiden för biltillverkaren.

Förändringen mot självkörande bilar är på väg med allt raskare steg. Alla de stora biltillverkarna satsar på att utveckla bilar med teknik för autonom körning. 

Men nya aktörer utmanar industrin. Taxiföretaget Uber ser en framtid där det viktigaste för människor är att kunna förflytta sig smidigt. Inte att i första hand äga en egen bil. De biltillverkare som hakar på är vinnare. Samarbeten innebär delade utvecklingskostnader och ökade intäkter.

Utvecklingen påminner om det vi har sett i mobiltelefonibranschen.

Utvecklingen påminner om det vi har sett i mobiltelefonibranschen där operatörerna, mer än telefontillverkarna, har kontakten med kunderna. Undantaget Apple.

Dagens tillkännagivande från Volvo Cars och Uber är därför ett stort steg. Bolagen ska gemensamt satsa 300 miljoner dollar (motsvarande runt 2,5 miljarder kronor) i ett projekt för att utveckla självkörande bilar. Volvo förser Uber med bilar baserade på den sjusitsiga suven XC90. Uber utrustar bilarna med teknik för självkörning som radar, sensorer, kameror och mjukvara.  

Läs mer: Volvos planer för framtidens bilar

Tidsplanen är extremt tajt. Uber planerar att ha testbilar rullande i Pittsburgh i USA redan om några veckor. Under testperioden kommer det finnas förare i bilarna, men tanken längre fram är att erbjuda förarlösa taxibilar.

Ska Ubers kunder våga beställa en taxi som kör av sig självt är det lättare om bilmärket utstrålar trygghet.

Volvo har redan levererat ett antal modifierade XC90 till Uber och det ska bli runt hundra innan året är slut. För Volvo är det ett kvitto på att bolagets långa säkerhetsarbete betalar sig. Även om bilarna körs utan förare är det ju vi människor som ska sitta i dem. Och vi har känslor. Allt handlar om tillit och förtroende för tekniken. Det inser Uber som vill dra fördel av Volvos säkerhetsrykte. Ska Ubers kunder våga beställa en taxi som kör av sig självt är det lättare om bilmärket utstrålar trygghet. Volvo har satt upp målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvo från 2020. För att kunna uppfylla det krävs teknik som förhindrar mänskliga misstag i trafiken. 

Läs mer: Här utspelar sig slaget om självkörande bilar

Volvo Cars inleder sitt eget storskaliga försök med självkörande bilar i Göteborg nästa år. I projektet Drive Me ska 100 vanliga bilägare vara testpiloter.

Från Ubers sida heter det att man inte utesluter att jobba även med andra biltillverkare. General Motors har gått in i Uberkonkurrenten Lyft och Volkswagen stöder Gett.

Vi kommer att få se fler affärer och samarbeten där biltillverkarna försöker hitta sin plats i den nya värdekedjan. För dem som lyckas anpassa sig finns pengar att tjäna.


Karin Olander skriver om fordonsindustrin för Di och belönades nyligen med Kungliga Automobilklubbens journalistpris.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera