Hoppa till innehållet

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Animas smarta klocka Kronaby har lanserats i Europa och börjar nu rullas ut i USA. Inför lanseringen tog Malmöbolaget in 95 miljoner kronor.

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid
Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

I Västra hamnen i Malmö sitter bolaget Anima och utvecklar en uppkopplad klocka.

Det var fyra Sony Mobile-chefer som grundade bolaget 2015 och i samband med det fick man in 95 miljoner kronor från den börsnoterade kinesiska komponenttillverkaren Goertek.

Efter att ha flugit under radarn med sin klocka i 18 månader lanserade man modellen Kronaby i våras. Dessutom fyllde man på kassan rejält inför lanseringen.  

Nyhetsbyrån Rapidus skriver att bolaget tog in ytterligare omkring 95 Mkr från ägarkretsen. 

Läs mer: Här är Malmöbolagets hemliga smartklocka

Animas vd Pål Borge uppger för nyhetsbyrån att marknadsintroduktionen går enligt plan.

”Vi träffar de kinesiska ägarna på kvartalsbasis. Vi har stora ambitioner, helt baserat på vår gemensamma vision”, säger han till Rapidus.

Foto:

Fredrik Rosén är CFO på Malmöbolaget Anima.

I Europa säljer man sedan april och i USA har man börjat rulla ut. Men hur försäljningen går vill vd:n inte berätta.

Bokslutet för 2016, som alltså täcker en period innan produkten lanserades, visar på ett minusresultat på 106 Mkr. Bolaget räknar enligt Rapidus med att bli lönsamt i slutet av 2017.

Klockan finns i fyra analoga modeller och kan bland annat fungera som en fjärrkontroll till mobiltelefonens kamera eller användas för att spara den geografiska positionen som användaren befinner sig på.

Foto:

”Sekel” är en av Kronabys modeller.

Grunden till Anima lades när Sony Mobile i Lund i mars 2015 varslade 1 000 personer om uppsägning. Då bestämde sig Animas grundare Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius för att lämna sina chefsjobb på mobiltillverkaren och bygga något nytt.

”Mobilbranschen förändrades i grunden. Vi kände alla ett driv att skapa något nytt och vara med i nästa digitala transformation kring internet of things”, berättade Sarandis Kalogeropulos för Di Digital inför lansering i januari.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera