Hoppa till innehållet

Annika Strandhäll: ”Det sätter käppar i hjulet för oss”

Sverige ska bli ledande inom e-hälsa år 2025 men vissa frågor gör det svårare att nå dit. ”Integritetsfrågan sätter vissa käppar i hjulet för oss”, säger Annika Strandhäll på scen på Healthtechhub i Almedalen.

Annika Strandhäll intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud och Dagens Medicins Christina Kennedy i Almedalen.
Annika Strandhäll intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud och Dagens Medicins Christina Kennedy i Almedalen.Foto: Jack Mikrut.

Annika Strandhäll, vikarierande sjukvårdsminister, är en av gästerna på Di Digitals och Dagens Medicins frukostmöte på Healthtechhub i Almedalen under tisdagen. Digital hälsa har varit en av de punkter som ordinarie sjukvårdsminister Gabriel Wikström har lyft upp och regeringens mål är att vara ledande på e-hälsa år 2025.

”Vi har alla förutsättningar att bli världsledande på e-hälsa och borde kanske ha kommit längre än vi har i dag. Det här är en topprioritering för den här regeringen,” säger Annika Strandhäll.

Hon lyfter upp de digitala recepten och sjukvårdssystemen som framgångar i Sverige, men ser också att det finns ett problem:

”Vårt problem är att våra system inte pratar med varandra.”

Ett annat stort problem är integritetsfrågan inom vården. Hur man ska dela data mellan olika aktörer är ofta något som stöter på patrull av olika myndigheter.

”Vi är i den fasen där vi behöver knäcka inte minst integritetsfrågorna. Vi har haft flera väldigt bra utredningar där vi tar hand om slutsatserna, men där integritetsfrågan sätter vissa käppar i hjulet för oss. Men det är klart, problem är till för att lösas och det är precis det vi håller på med”, säger Annika Strandhäll till regeringens försvar.”

Hon uppger att det finns flera utredningar som har fastnat på grund av integritetsfrågan. 

För att diskutera framtidens e-hälsa tar även innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (L) plats på scenen. Han tar upp Estland som ett föregångsland för digitaliseringen. 

”Redan tidigt 00-tal tog landet rätt modiga beslut om att ha en nationell infrastruktur som alla var tvungna att följa. Det var ett avgörande beslut för att hela den offentliga sektorn ska vara digitalt sammanhållen. De var närmare tio år före alla andra länder. Där har de dessutom en fantastisk samverkan mellan olika aktörer, där man verkligen skapar lösningar tillsammans med science parks, startupbolag och myndigheter”, säger Daniel Forslund.

Foto: Jack Mikrut.

Vikarierande sjukvårdsminister Annika Strandhäll (S) och innovationslandstingsråd Daniel Forslund (L) debatterar på Healthtechhub i Almedalen. Foto: Jack Mikrut.

Läs även: Landstinget som satsar på virtual reality 

Estland har gjort 10-15 lagändringar för att få till ett sådant klimat men på grund av att många av utredningarna fastnar har det inte gått att göra samma framsteg i Sverige, enligt Daniel Forslund.

”Vi som beslutsfattare måste vara modigare att driva orimliga tolkningar till prövning. Vi kan annars ducka för en bedömning från datainspektionen, MSB eller en lagstiftning som samlar damm någonstans. När lagstiftningen får orimliga konsekvenser måste vi ta ansvar för en sådan förändring. Här krävs det ganska stora ställningstaganden kring integritet för att exempelvis individbasera den”, säger Daniel Forslund.

Annika Strandhäll och Daniel Forslund är annars ganska eniga om hur de vill att digitaliseringen av vården ska se ut framöver.

”Jag tror att vi är ganska överens. Jag är övertygad om att vi kommer att klara det här målet”, säger Annika Strandhäll. 

En av aktörerna som har hjälpt till att förändra synen på e-hälsa är den digitala vårdcentralen Kry, vars vd Johannes Schildt intervjuades på scenen under måndagen. Se gårdagens sändning här.

Och digitala vårdcentraler som Min Doktor och Kry har även väckt Annika Strandhälls nyfikenhet.

”Jag var en av de första att ladda ner en sådan app men det skapar ju funderingar på varför den offentliga sektorn inte har varit där tidigare.”

Läs även: Krys vd: ”Det är en barnsjukdom” 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera