Malmöbolaget Apsis, med 240 anställda, köper Stockholmsbaserade Innometrics för en okänd summa.
Uppköpet innebär att Apsis, som arbetar med marknadsföring via e-post och i fjol omsatte 280 miljoner kronor, får tillgång till teknik för att lansera en öppen plattform som låter marknadsförare samla data från en mängd olika datakällor i Apsis verktyg. Sedan kan bolaget bygga en bild av varje enskild användare.
”Inom digital marknadsföring går utvecklingen mot datadrivna lösningar som skapar möjligheter att anpassa kommunikationen ner till individnivå. Vår nya plattform ska ge marknadsföraren tillgång till datan snabbt och göra det möjligt att marknadsföra ännu mer målinriktat”, säger Anders Frankel, vd för Apsis.
Anders Frankel säger att öppenheten är central i det nya verktyget, som knyter ihop system från andra leverantörer.
”Många system som finns på marknaden i dag kräver att företagen byter ut de flesta marknadsföringslösningar och går över till en samlad leverantör. Inget bolag klarar av att bygga en produktsvit där varje produkt är bäst lämpad för att använda inom sitt område. Marknaden för datadriven marknadsföring har tagit fart ordentligt och jag ser en stor möjlighet i att inte låsa in kunden i ett enskilt system”, säger han.
Apsis grundades 2001 av Anders Frankel, som var vd fram till 2013, då han lämnade bolaget efter att större delen av Apsis sålts till norska riskkapitalbolaget Norvestor, som i dag är största ägare. Han har suttit kvar i bolagsstyrelsen efter att han lämnade vd-posten, som han nu går tillbaka till.
”Vi bestämde oss för att det var dags att växla upp bolaget igen och flytta fram positionerna både produktmässigt och ambitionsmässigt”, säger Anders Frankel.
Sedan han lämnade vd-posten på Apsis har han verkat som affärsängel och bland annat investerat i bolag som Minut, Castle och Greta.io. Han har också arbetet som kommersiellt ansvarig för hårdvarubolaget Minut.
Läs även: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare
Apsis har drygt 5000 kunder och kontor i sju länder. Under 2015 gjorde bolaget ett rörelseresultat (EBITDA) på cirka 70 Mkr.
Innometrics ägdes av Fortunator Invest och SEB, som under 2014 gick in med 32 Mkr i en nyemission. Innometrics omsatte under 2015 cirka 15 Mkr och gjorde en förlust på omkring 5 Mkr.
Ingen av parterna vill uppge storleken på köpeskillingen.