Google Glass blev en stor flopp när de lanserades för allmänheten i mitten av 2014. Förutom att det var svårt att se vilka användningsområden glasögon skulle ha fick Google dessutom kritik för att bryta mot sekretesslagstiftning och för att produkten även saknade vissa tekniska färdigheter. Ett år efter lanseringen slutade Google att sälja glasögonen och flyttade utvecklingen av produkten ut ur rampljuset.
Nu ska Google Glass få nytt liv, fast hos företagen. Den nygamla produkten har nu testats av ett 50-tal bolag, inklusive Boeing, General Electric och Volkswagen, uppgav Alphabet på tisdagen.
Läs även: Se Lucasfilms ”Magic Leap”-klipp
Den nya produkten, som sätts på glasögonramen, ska kunna ge användaren instruktioner om arbetet. Användaren ska även kunna använda produkten för att filma och sända det dem ser för att få instruktioner av andra i realtid, skriver Wall Street Journal.
Bland annat har anställda på tyska posten, Deutsche Post, använt glasögonen när de har arbetat med online-beställningar. På det viset kan de få realtidsinstruktioner om var de ska hitta varorna på lagret, enligt Google.
Om de nya glasögonen bli en större succé än den tidigare versionen återstår att se.
Läs även: Intel och Oakley utmanar Google Glass