Hoppa till innehållet

Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt

Konsumentverket slår Footway, Stayhard och Hollywood.se på fingrarna. E-handlarna har inte informerat om ångerrätten ordentligt, meddelar myndigheten och kräver bättring.

Synas i sömmarna. Stayhards vd Malin Claesson Hultqvist och Daniel Mülbach, vd och medgrundare på Footway.
Synas i sömmarna. Stayhards vd Malin Claesson Hultqvist och Daniel Mülbach, vd och medgrundare på Footway.Foto: Stayhard, Filip Erlind

Konsumentverket uppmärksammar att e-handelsbolagen Footway, Stayhard och Hollywood.se inte informerar kunderna om ångerrätten i sina nätbutiker. Fullständig och korrekt information om ångerrätten är ett krav enligt distansavtalslagen, skriver man i tillsynsbrev till bolagen.

”Ångerrätten garanterar att kunden kan häva ett köp på nätet inom 14 dagar utan att ge en särskild anledning. Man blir då endast skyldig att betala returfrakten. Detta för att man ska kunna undersöka varan på samma sätt som i en butik”, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket med ansvar för tillsynsärendet i frågan.

Ett exempel är att reaprodukter ibland inte ingår

I många fall blandas ångerrätten ihop med returrätten, som ofta är generös bland de stora nätbutikerna.

Varför räcker det inte med returrätten?

”Den sker ju på företagets villkor och behöver inte nödvändigtvis vara i linje med lagens krav. Ett exempel är att reaprodukter ibland inte ingår”, säger Daniel Gustafsson.

Läs mer: Footway vänder till vinst

I nuläget ska Konsumentverkets tillsynsbrev ses som ett slag på fingrarna.

”Än så länge är detta bara en tillsägelse. Kommer vi inte överens kan vi vidta rättsliga åtgärder”, säger Daniel Gustafsson.

På Footway lovar man att följa lagen i fortsättningen.

”Vi har fått ett påpekande och rättar oss efter det. Vi ska uppdatera informationen enligt Konsumentverkets direktiv”, säger Cilla Holmström Jutell, projektledare på Footway.

Läs mer: Hon tar över vd-posten på Gasellbolaget Stayhard

Hon påpekar även att Footways kunder har 180 dagars öppet köp och fri returfrakt.

Di Digital har utan framgång sökt Stayhards vd Malin Claesson Hultqvist. Stayhards ägare Ellos Group låter dock hälsa att de gått igenom konsumentverkets synpunkter och ”inlett processen för att förtydliga informationen kring sina ångerrätten”. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera