Hoppa till innehållet

Bankgirot rekryterar Klarnas finanschef

Bankgirot, som bland annat står bakom betaltjänsten Swish, fortsätter att stärka sin organisation. Senaste rekryteringen är Klarnas finanschef Pehr Olofsson, som blir finanschef på Bankgirot.

Bakgirots nya garde: Pehr Olofsson, tillträdande finanschef, Jeanette Jäger, vd, och Jonas Rörsgård, kommersiell chef.
Bakgirots nya garde: Pehr Olofsson, tillträdande finanschef, Jeanette Jäger, vd, och Jonas Rörsgård, kommersiell chef.Foto: Pressbild

”Sveriges mest erfarna fintechbolag.” Så beskriver sig numera Bankgirot, storbankernas egna digitala låda med anor från 1959. 

Bankgirot är ingen ingen het startup som Klarna, Izettle eller Bambora. Men bolaget är stort, digitalt och förhållandevis opportunistiskt. Man förmedlar 5 miljoner transaktioner till ett värde på hela 60 miljarder kronor om dagen. Och bolagets 260 medarbetare jobbar med att utveckla och underhålla den finansiella infrastrukturen bakom populära tjänster som Bankgirot, Swish, Autogiro samt delar av bankernas system för elektronisk identifiering och signering.

Läs mer: Swish utmanar Izettle med QR-koder

Vi går ju från att vara kundens enda val till att försöka bli kundens bästa val.

Vad nästa steg ska bli för bolaget är en öppen fråga. Men bolagets rekryteringar och höga svansföring tyder på att man krattar för en mer aktiv roll på den snabbrörliga marknaden för betalningar.

För en dryg vecka sedan utnämnde Bankgirots styrelse Jeanette Jäger till vd för bolaget efter fyra månader som tillförordnad på posten. Hon har jobbat med digitalisering inom bank- och finansområdet i över 20 år, bland annat med lanseringen av den första internetbanken för SEB.

”Det är både spännande och roligt att få hålla i rodret när Bankgirot nu fortsätter sin transformation för att möta de omvälvande förändringarna som pågår på den brännheta betalmarknaden”, sa hon i ett skriftligt uttalande då. 

Läs mer: Payex i samarbete med Vipps – Norges svar på Swish 

Samma dag gick Bankgirot ut med att man rekryterat Jonas Rörsgård till rollen som kommersiell chef med ansvar för digitala tjänster, samt sälj och marknad. Han var tidigare vd för Verifone Sweden och har även jobbat på Tieto.

”Vi välkomnar Jonas Rörsgård som kommer bidra till att ta Bankgirot till nästa nivå när det gäller kundrelationer och innovativa betalningslösningar för framtiden”, sa vd Jeanette Jäger då. 

Nu ansluter ännu ett tungt namn. Det är Klarnas tillförordnade finanschef Pehr Olofsson, som efter årsskiftet blir ny finanschef på Bankgirot.

Även hans citat tyder på att Bankgirot vill agera offensivt på det vd kallar ”den brännheta betalmarknaden”.

"Det ska bli en rolig utmaning att som CFO få utveckla finansiell styrning och effektivitet i Bankgirot som är Sveriges mest erfarna fintechbolag. Bankgirots centrala ställning och kombinationen av erfarenhet och innovation på betalområdet känns mycket spännande”, säger Pehr Olofsson i ett uttalande.

Vad är det ni sitter och lurar på, vd Jeanette Jäger?

”Vi jobbar ju i en konkurrensutsatt bransch. Och vi måste stärka vår förmåga. Vi går ju från att vara kundens enda val till att försöka bli kundens bästa val.”

Vilken del av verksamheten är mest konkurrensutsatt?

”Hela verksamheten. Clearing är ju en verksamhet som håller på att standardiseras. Och EU-direktivet PSD2 kommer att få en stor påverkan på betalmarknaden.”

Det råder huggsexa på betalmarknaden just nu. Nyligen såldes Nordic Capitals betalbolag Bambora, mindre än tre år efter starten, till en fransk betalaktör för 14 miljarder kronor. Bolaget byggdes i sin tur genom att köpa och slå ihop ett dussintal betalbolag. 

Vi jobbar kontinuerligt med utveckling av nya funktioner för Swish.

Huruvida Bankgirot kan delta i denna konsolidering återstår att se. Men inget tycks otänkbart. I februari rapporterade Di Digital att danska börsjätten Nets öppnar för fler förvärv i Sverige och att Bankgirot var en möjlig kandidat. 

Ska ni förvärva bolag? Skapa nya samarbeten?

”Det sker ju mycket konsolidering på betalmarknaden just nu. Man läser om nya affärer var och varan vecka. Att vi blir omnämnda i dessa sammanhang tar vi som en komplimang. Men frågor om förvärv ligger ju hos styrelsen. Jag kan säga att vi vill ha ett konkurrenskraftigt erbjudande och ser över om och hur vi kan kombinera vår kompetens med kompetens hos andra bolag. Och det kan ju ske på många olika sätt.”

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot 

Utvecklar ni nya tjänster åt Swish?

”Vi jobbar kontinuerligt med utveckling av nya funktioner för Swish. Men tjänsten ägs av Getswish AB så alla frågot besvaras av dem.”

Bankgirot ägs gemensamt av Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken, Danske Bank, Skandiabanken och Länsförsäkringar.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera