Hoppa till innehållet

Swish utmanar Izettle med QR-koder

Bankernas betalapp Swish har redan lockat 110 000 handlare. Nu höjer man insatsen i kampen mot Izettle med en satsning på QR-koder. 

Samarbetspartners och konkurrenter: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle och Anna-Lena Wretman, vd för Swish. Foto: Izettle.
Samarbetspartners och konkurrenter: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle och Anna-Lena Wretman, vd för Swish. Foto: Izettle.

”Det här är en efterfrågad tjänst”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Getswish, det bankägda bolaget bakom Swish.

Swish används i dag av 5,5 miljoner svenskar, främst för att överföra pengar mellan telefoner. Bara under maj månad ”swishade” svenska folket för ca 11,6 miljarder kronor.

I växande utsträckning används Swish även för att betala produkter och tjänster på nätet och i den fysiska handeln. Nätbutiker och handlare har registrerat hela 110 000 Swish-nummer.

Lösningen ”Swish för handel” används främst av handlare med relativt få transaktioner per timme. Som exempel kan nämnas kiosker, torghandlare, ambulerande försäljare, välgörande organisationer och ideella föreningar. 

I många fall har de tidigare använt kontanter, eller mobila kortläsare från det konkurrerande betalbolaget Izettle. 

För ett par veckor sedan gick Izettle ut och informerade att man möjliggjort för sina kunder att även ta emot Swish-betalningar. För Izettles del handlar det om att minska kundflykten till Swish genom att offra en del av sina kortintäkter.

”Vi är ju delvis konkurrenter, men Izettle har ju även en kassafunktion. Jag tycker det är fantastiskt att de integrerat Swish som betalmetod i den”, säger Anna-Lena Wretman, vd på Getswish sedan oktober i fjol. 

Läs mer: ”Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish

Nu lanserar hon en ny Swish-satsning som ytterligare höjer insatsen i kampen med Izettle. 

I den senaste uppdateringen av Swish-appen, som lanseras måndagen den 5 juni, blir det nämligen möjligt att betala med QR-koder. Tekniken fungerar så att kunden fotograferar av en QR-kod (ser ut som en pixlad streckkod ungefär) med sin smartphone. Betalningen godkänns i telefonen och pengarna dras sedan direkt från kundens bankkonto.

Rent teknisk kan privatanvändare generera en egen QR-kod kopplad till det egna mobilnumret, samt att skanna andras QR-koder. Swish hemsida förses samtidigt med en generator där företag, föreningar, organisationer och privatpersoner kan skapa obegränsat antal unika koder.

”Detta är ytterligare ett steg som underlättar användningen av Swish i fler situationer. Handlare som säljer enkla produkter kan till och med baka in beloppet i QR-koden. Kunderna kan då betala medan de står i kö, och visa upp bekräftelsen i mobilen när de kommer fram till kassan”, säger vd Anna-Lena Wretman.

Börsbolaget Seamless har tidigare erbjudit betalning genom QR-koder på kedjor som McDonalds och Hemköp. Men det stora genombrottet för QR-koder har låtit vänta på sig.

Varför ska Swish lyckas där andra gått bet?

”Det är en efterfrågad tjänst för förenklar kundflödet! Kanske är det så att QR-koder inte kommer att ersätta kortbetalningar i stora butiker. Men vi tror det finns stora möjligheter bland de handlare i kontantintensiva miljöer”, säger Anna-Lena Wretman.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Swish är gratis för privatpersoner. Vad kostar ”Swish för handel”?

”Den frågan får man ställa till sin bank. Men vi har konkurrenskraftiga priser”.

Ska ni börja med kassatjänster ni med?

”Vi är ingen teknikleverantör. Men vi tittar på tilläggstjänster runt betalningar. Vi ska utveckla sådant som underlättar före, under och efter betalningen.” 

Swish har utmanare i Danmark där Danske Bank har byggt ”Mobile Pay”, en tjänst som även lanserats i Norge. Där möts de av konkurrents från ”Vipps”, som är DNB Nors Swish-utmanare. 

Ska ni börja samarbeta med Mobile Pay eller Vipps?

”Det finns ett behov av för nordiska aktörer att hitta ett sätt att integrera mobila lösningar. Det finns ett klart intresse av att ha interoperabilitet.” 

Anna-Lena Wretman rekryterades till Swish från Riksbanken. Hon har även jobbat på Swedbank och har stor erfarenhet inom betallösningar, banksamarbeten och finansiella regelverk.

Getswish ägs av Nordea, SEB, Handelsbanken, Swedbank, Danske Bank och Länsförsäkringar. 


Fotnot: Anna-Lena Wretman, vd för Getswish, talar vid Dagens Industris konferens Fintech den 4 oktober, 2017.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera