Hoppa till innehållet

"Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish"

Izettle var länge förknippat med sin lilla dosa för kortbetalningar. Avtalet med Swish visar att man klippt navelsträngen – och byter kortavgifter mot ambitionen att växa som ett bolag för digitala kassaregister, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud. 

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.

Mycket har hänt sedan Jacob de Geer och Magnus Nilsson grundade Izettle (NTL) för drygt sju år sedan. Under de tidiga åren var bolaget främst förknippat med sin lilla betaldosa, som kopplades direkt till en smartphone och kunde ta emot kortbetalningar. 

Läs mer: Nu kan Izettles kunder ta betalt via Swish

Med tiden har Izettles dosa blivit trådlös och kopplar numera upp sig till vilken dator som helst. Bolaget har även utvecklat nya tjänster som ett molnbaserat kassaregister och krediter för små företag. Målet är att erbjuda ”helhetslösningar” för företagens alla kassaflöden. 

Även konkurrenterna har utvecklats. Idag kan vi betala genom att ”blippa” våra Visa-kort och Samsung-mobiler vid de flesta kortterminaler. Samtidigt har bankernas Swish helt kringgått kortbolagen genom att erbjuda betalningar direkt mellan mobiler, som i sin tur är kopplade till vanliga bankkonton via Bankgirosystemet. 

Fem och en halv miljoner svenskar använder idag Swish och antalet användare växer hela tiden. Samtidigt blir deras företagstjänst Swish Företag nu allt vanligare bland Izettles kärnmålgrupp: ambulerande försäljare, frisörer samt mindre caféer och juicebarer.

Podd: Izettles säljflirt, H&M-familjens hemliga fond och dansk e-handelsattack

Risken att din lokala frisör byter Izettle mot Swish är uppenbar. Tar de betalt med Swish slipper de ju ge några procent av intäkten (den inledande transaktionsavgiften ligger på 2,75 procent) till Izettle och dess samarbetspartners Visa, Mastercard med flera.

I detta läge måste Izettle välja mellan pest eller kolera:

  • Antingen ser de på medan Swish tar deras minsta kunder (de med få dagliga betalningar) och jobbar sig upp i värdekedjan.

  • Eller så väljer de att ta in Swish i tältet och samarbeta med dem. Bolaget försakar då den del av kortavgiften man tidigare kunnat ta ut. Men de behåller kunden.

Att välja det sistnämnda är ett kapande av navelsträngen. En smärtsam, men nödvändig del av att växa upp.

Läs mer: Börsjätten Square dundrar in på Izettles hemmaplan 

Izettle måste nu göra allvar av sitt mål att bli ett molnbaserat kassaregister för småföretagare. Man måste visa att man har en ”helhetslösning” som är värd att betala för. 

Ett viktigt kvitto på hur denna ambition fortlöper kommer när bolaget går ut med sina siffror för 2016 senare i år. Grundaren Jacob de Geer har lovat att man ska visa rörelsevinst på månadsbasis redan i år. 

Men än så länge har bolaget inte övertygat. Under de första verksamhetsåren 2010-2015 har man ansamlat förluster på hela 786 miljoner kronor.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera