Hoppa till innehållet

Bekräftat: Då kommer Ubereats till Sverige

Det är trångt på matleveransmarknaden i Stockholm och trängre ska det bli. Under det sista kvartalet tar ytterligare en aktör klivet in på marknaden – Ubereats.

Tokyo är en av städerna som Ubereats har lanserats i den senaste tiden.
Tokyo är en av städerna som Ubereats har lanserats i den senaste tiden.Foto: AP

Di Digital har tidigare rapporterat om Ubers matleveranstjänst Ubereats planer att lansera i Stockholm. Bland annat har Uber sökt personal till sin nya tjänst i Stockholm via Linkedin.

Läs även: Stockholms matkrig tilltar? Uber Eats närmar sig lansering 

Ubereats tar klivet in på en marknad där det redan pågår ett matkrig mellan Foodora och finska Wolt (NTL). Tonen mellan de båda konkurrenterna har inte alltid varit snäll. Bland annat har Delivery Hero-ägda Foodora hotat att kasta ut restauranger som jobbar med konkurrenten.

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Väntan på att ännu en aktör tar klivet in på marknaden är snart över. Ubereats kommer att lanseras i Stockholm under fjärde kvartalet i år, enligt Veckans Affärer.

Stockholm blir knappast den första storstaden i Europa där Uber lanserar sin mattjänst. Ubereats har funnits i Paris och London sedan en tid tillbaka och lanseras även i Amsterdam under torsdagen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera