Hoppa till innehållet

Bemz USA-export lyfter – fick draghjälp av Obama

Bemz, som säljer egendesignade Ikea-överdrag på nätet, såg omsättningen stiga med 15 procent till 60 Mkr i fjol. Enligt grundaren Lesley Pennington har president Obama haft ett finger med i spelet.

Lesley Pennington är vd för Bemz, känt för att sälja egendesignade överdrag till Ikeamöbler på nätet.
Lesley Pennington är vd för Bemz, känt för att sälja egendesignade överdrag till Ikeamöbler på nätet.Foto: Filip Erlind

För ett år sedan kunde Di rapportera att riskkapitalbolaget Verdane Capital köpt 66 procent av Bemz, känt för att sälja egendesignade överdrag till Ikeamöbler på nätet. Investeringen värderade bolaget till 50-70 Mkr.

”Vi ska använda pengarna till internationell marknadsföring”, sa vd:n och grundaren Lesley Pennington då.

Läs mer: Verdane blir storägare i Bemz

Sedan dess har man anställt fem nya medarbetare inom marknadsföring, försäljning och teknik. Man har sjösatt en ny hemsida och lanserat nya produkter.

Obama skrev på ett lagförslag i mars som tog bort tullar och skatter på varor under 800 dollar.

Nu visar bokslutet för 2015 att Bemz omsättning steg med 15 procent till 60 Mkr under fjolåret. Grundaren Lesley Pennington säger att utvecklingen går ”enligt plan”.

”Vi växer galet fort i USA just nu. Obama skrev på ett lagförslag i mars som tog bort tullar och skatter på varor under 800 dollar. Det är jättebra för svenska e-handelsbolag som exporterar till USA”, förklarar hon.

Samtidigt vändes en vinst på 2,6 Mkr till en förlust på 3,6 Mkr under 2015.

”Det beror på våra investeringar. Vi lägger grunden för tillväxt”, förklarar grundaren som fortfarande äger 30 procent av Bemz.

Bemz mål är en omsättning på 73 Mkr i år. Men någon vinst blir det inte tal om i år heller, enligt Lesley Pennington.

Fram till nu har merparten av Bemz försäljning skett i Sverige, följt av Tyskland, Frankrike och England.

”Men jag tror att Tyskland och Frankrike och kanske till och med USA kan gå om Sverige i år”, säger vd:n.

Lesley Pennington är ursprungligen från Kanada. Hon har en bakgrund på Apple i Silicon Valley, där hon jobbade med att sälja in bolagets erbjudande till formgivare och förläggare. I mitten av nittiotalet träffade hon sin nuvarande make, Fredrik, som lockade henne att lämna soliga Kalifornien för Sverige. Bemz startade hon 2005.

Läs mer: Verdane storsatsar på e-handel - spår dramatisk butiksdöd

Verdanes representant i Bemz styrelse är Björn Beckman. Han jobbar även med Verdanes investeringar i kosttillskottsbolaget MMSports.se, friluftsbolaget Outnorth.com, skatemodebolaget Caliroots.com och Godsmak.se, som säljer hämtmat på nätet.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera