Hoppa till innehållet

Betaljätten Klarna omsätter 3,6 miljarder – men vinsten sjunker

Klarnas vinst sjönk med 11 procent i fjol jämfört med 2015. Samtidigt ökade omsättningen till 3,6 miljarder kronor.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto: Oskar Omne

Betaljätten Klarna omsatte i fjol 3,6 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxt på 28 procent på årsbasis, vilket är något högre än tillväxttakten man uppnådde 2015.

Klarnas vinstmarginal har dock krympt under året. Resultatet efter skatt landade på 113 miljoner kronor, vilket är 11 procent lägre än under 2015. Detta enligt Klarnas färska årsredovisning som nyligen inkom till Bolagsverket.

Något som tynger vinsten är avsättningar på 166 Mkr efter att Skatteverket motsatt sig hur Klarna hanterar sina momsbetalningar.

Läs: Vinstras för Klarna – här är siffrorna för 2015 

En viktig händelse för bolaget under året som gått är lanseringen av Klarnas betalningslösningar i butikshandeln i Norden, enligt bolagets vd Sebastian Siemiatkowski.

"Vi använder nu all kunskap och erfarenhet som vi har samlat från den digitala världen det senaste decenniet för att lösa samma problem i de fysiska butikerna”, skriver han.

Klarnas intäkter fortsatte att stiga under första kvartalet i år, enligt en tidigare rapport från Reuters. För perioden ökade omsättningen med 20 procent till 992 Mkr jämfört med första kvartalet 2016. Vinsten steg ännu mer, från 31 Mkr till 138 Mkr, enligt nyhetsbyrån.

 

Sebastian Siemiatkowski och hans kollegor i ledning och styrelse såg sina löner öka kraftigt under 2016. Totalt lyfte gruppen 56 Mkr i lön och ersättningar i fjol, vilket är en ökning från 39 Mkr 2015.

Antalet anställda på Klarna är 1244, en ökning med 16 procent under året. I USA har antalet anställda ökat från 28 till 70 personer, en effekt av bolagets intåg på marknaden som inleddes 2015.

Läs mer: Klarna byter namn – vill bli bank 

Klarna, som nyligen bytte namn till Klarna Bank, uppger dock ingenting om planerna på att bedriva bankverksamhet.

Bolagets kreditförluster ökade med 21 procent till 424 Mkr. Alltså växer antalet krediter som inte betalas långsammare än omsättningen som helhet.

Di Digital söker Klarna.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera