Hoppa till innehållet

Bonnier förbereder försäljning av Toca Boca

Mediekoncernen Bonnier undersöker möjligheten att sälja hela eller delar av framgångssagan Toca Boca, som utvecklar barnappar. En amerikansk investmentbank har anlitats för att förbereda en eventuell affär, enligt en källa till Di Digital.

Foto: Axel Ölund

Uppgiften bekräftas delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse.

”Vi ser ständigt över alternativ för att stödja den fortsatta expansionen för våra bolag inom Bonnier Growth Media, och ett sådant alternativ är att bjuda in externa partners om det är relevant”, säger hon till Di Digital.

Enligt Di Digitals källa är dock huvudsyftet med affären att sälja hela Toca Boca. Enligt en välplacerad källa har ägaren anlitat en mindre amerikansk investmentbank för att hitta en lämplig köpare.

Hur mycket Bonnier skulle kunna kamma hem på en försäljning är svårt att säga. Men en källa i venture capital-sektorn med stor erfaranhet av denna typ av värderingar gissar att Toca Boca kan värderas till mellan 500 Mkr och en miljard kronor, om framtiden bedöms som ljus.

Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Bonnier

Bonnierägda Toca Boca har på några få år utvecklats till ett riktigt succébolag på marknaden för pedagogiska barnappar för surfplattor. Sedan starten 2011 har man lanserat 26 olika internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon, Google.

Nästa steg för Toca Boca är en prenumererad videotjänst för barn. Bolaget har rekryterat J Milligan för att bygga en tv-studio i New York. Han har jobbat i 20 år med barnprogrammet Sesame Street, som är USA:s ledande barnprogram inom public service-tv.

Vid sidan av sin New York-satsning har Toca Boca även kontor i San Francisco och Stockholm.

”Toca Boca har haft en enastående utveckling sedan vi startade bolaget för fyra år sedan, och befinner sig idag i världstoppen bland digitala leksaker, med över 100 miljoner nedladdningar på den globala marknaden”, säger Ulrika Saxon.

I fjol växte bolagets nettoomsättning med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media.

Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Antalet anställda ökade med 7 personer i fjol och uppgick vid årsskiftet till 23 personer.

Bonnier AB äger även Dagens Industri.

Läs mer: Unga användare het nisch för teknikbolag

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera