Hoppa till innehållet

Bonnier förbereder försäljning av Toca Boca

Mediekoncernen Bonnier undersöker möjligheten att sälja hela eller delar av framgångssagan Toca Boca, som utvecklar barnappar. En amerikansk investmentbank har anlitats för att förbereda en eventuell affär, enligt en källa till Di Digital.

Foto: Axel Ölund

Uppgiften bekräftas delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse.

”Vi ser ständigt över alternativ för att stödja den fortsatta expansionen för våra bolag inom Bonnier Growth Media, och ett sådant alternativ är att bjuda in externa partners om det är relevant”, säger hon till Di Digital.

Enligt Di Digitals källa är dock huvudsyftet med affären att sälja hela Toca Boca. Enligt en välplacerad källa har ägaren anlitat en mindre amerikansk investmentbank för att hitta en lämplig köpare.

Hur mycket Bonnier skulle kunna kamma hem på en försäljning är svårt att säga. Men en källa i venture capital-sektorn med stor erfaranhet av denna typ av värderingar gissar att Toca Boca kan värderas till mellan 500 Mkr och en miljard kronor, om framtiden bedöms som ljus.

Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Bonnier

Bonnierägda Toca Boca har på några få år utvecklats till ett riktigt succébolag på marknaden för pedagogiska barnappar för surfplattor. Sedan starten 2011 har man lanserat 26 olika internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon, Google.

Nästa steg för Toca Boca är en prenumererad videotjänst för barn. Bolaget har rekryterat J Milligan för att bygga en tv-studio i New York. Han har jobbat i 20 år med barnprogrammet Sesame Street, som är USA:s ledande barnprogram inom public service-tv.

Vid sidan av sin New York-satsning har Toca Boca även kontor i San Francisco och Stockholm.

”Toca Boca har haft en enastående utveckling sedan vi startade bolaget för fyra år sedan, och befinner sig idag i världstoppen bland digitala leksaker, med över 100 miljoner nedladdningar på den globala marknaden”, säger Ulrika Saxon.

I fjol växte bolagets nettoomsättning med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media.

Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Antalet anställda ökade med 7 personer i fjol och uppgick vid årsskiftet till 23 personer.

Bonnier AB äger även Dagens Industri.

Läs mer: Unga användare het nisch för teknikbolag

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera