Hoppa till innehållet

Bonnier köper bosajten Hittahem

Mediejätten Bonnier köper majoriteten av aktierna i den snabbväxande bosajten Hittahem. ”Vi ska förändra marknaden”, säger grundaren Mathias Bergman.

Mathias Bergman, vd och grundare för Hittahem.
Mathias Bergman, vd och grundare för Hittahem.Foto: Amanda Lindgren

För drygt två år sedan köpte Bonnier 49 procent av aktierna i bostadssajten Hittahem. Nu står det klart att Bonnier köper upp större delen av bolaget. Efter affären äger Bonnier över 90 procent av Hittahem och bara den operativa ledningen finns kvar som aktieägare.

”Nu har vi testat affärmodellen och ser att den fungerar och därför väljer vi att gå upp i ägande”, säger Henrik Stangel, avgående försäljningsdirektör för Bonnier News (där även Dagens industri ingår). 

Vad Bonnier betalar för bolaget vill han inte gå ut med. Säljare är tidigare investerare, bland annat det Malmöbaserade investeringsbolaget Djäkne Startup Studio.

Köpet kommer efter att Schibsted i fjol gick segrande ur budstriden med Bonnier om branschdominanten Hemnet. Hittahem skiljer sig dock från Hemnet på flera sätt även om huvudsyftet med tjänsterna i båda fallen är att matcha köpare och säljare på bostadsmarknaden. Hittahem marknadsför till exempel bostäder som ännu inte annonserats men som inom kort kan tänkas vara till salu.

”Om en person tittar på att köpa en bostad så vet vi att den personen också kan komma att sälja sitt boende. På så sätt ligger vi före det att en annons ens kommer upp på Hemnet och publicerar betydligt fler objekt än övriga marknadsplatser”, säger Mathias Bergman.  

Läs mer: Budstriden om Hemnet i slutfasen

Hittahem tar inte heller betalt för annonsering som Hemnet, istället ligger fokus på matchning.

”När Hemnet gjorde bostadsannonser sökbara var det ett jättekliv. Vi ska förändra marknaden lika kraftfullt med matchning”, säger Mathias Bergman.

Läs mer: SBAB köper Booli – tar upp kampen med Hemnet

Hittahem ökade sin omsättning från 2,4 Mkr 2014 till 33 Mkr i fjol. Majoriteten av omsättningen kommer från att mäklare betalar för riktad annonsering mot bostadsspekulanter.

Enligt Bonniers vd Tomas Franzén är förvärvet av Hittahem ett steg i koncernens strategi att öka de digitala intäkterna.

”Förvärv är en viktig komponent för oss att utveckla våra affärer och att klara den digitala transformationen mot en betydligt större andel digitala intäkter. Det ökade engagemanget i Hittahem känns därför som helt naturligt för Bonnier”, säger Tomas Franzén.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera