Hoppa till innehållet

Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager

Nätbutiken Boozt spår en omsättning på 1,5 miljarder kronor i år. Nu växlar man upp, flyttar in i nya, större kontor och investerar i ett nytt lager.

Från vänster: Boozts nya kontor i Hyllie, Malmö, Boozts vd Hermann Haraldsson och bolagets nätbutik.
Från vänster: Boozts nya kontor i Hyllie, Malmö, Boozts vd Hermann Haraldsson och bolagets nätbutik.

I det tysta har Malmöbolaget Boozt investerat hundratals miljoner kronor i att bli en av Nordens största klädbutiker på nätet. Under 2014 omsatte man 668 Mkr och redovisade en förlust på 27 Mkr.

Men i fjol, 2015, bröt man miljardvallen och gick med vinst för första gången på åtta år.

”Även första kvartalet går bra med en tillväxt på over 100 procent. Vår prognos är nu en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor i år och en större vinst än under 2015”, säger Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt.com.

Han uppger att Sverige är Boozts största marknad med 40 procent av omsättningen, tätt följt av Danmark. Resten av försäljningen sker i Norge och Finland.

Läs mer: Boozt spräcker miljardvallen

Den snabba tillväxttakten innebär att Boozt växt ur sina gamla lokaler. I veckan flyttade man in i nya och större kontorslokaler i Hyllie i Malmö. Lokalerna är 2 000 kvadratmeter och ska inrymma de flesta av företagets totalt 160 anställda.

”Flytten är ytterligare ett steg på vägen mot att bli Skandinaviens ledande modebutik online, och vi räknar med att både antalet anställda, beställningar till distributörer och försäljningen fortsätter att öka under 2016”, säger Hermann Haraldsson, vd för Boozt.

Boozt investerar även drygt 120 Mkr i att etablera ett nytt lager som ska säkerställa ytterligare tillväxtmöjligheter. Man satsar även på att öka graden av automatisering så att varje order behandlats på ett mer effektivt sätt, heter det.

”Vår investering i automatisering är grundläggande för vår fortsatta tillväxt och konkurrenskraft. Flytten till de nya lokalerna är således både fysiskt nödvändig och en viktig del för att nå våra tillväxtmål”, säger vd Hermann Haraldsson.

Läs mer: Riskkapitaljätten: ”Svårare att sälja techbolag i år”

Till skillnad från nätbutiker som Ellos, Stayhard och H&M har Boozt inga egna varumärken i sortimentet. Istället är man en återförsäljare åt drygt 400 modemärken som Ralph Lauren, Samsøe & Samsøe, Tiger of Sweden, Tommy Hilfiger, MOLO och BOSS.

”Vi vill vara en av de största aktörerna inom mellan- och premium-segmentet. Vist kan man tjäna pengar på egna varumärken, men man riskerar att förvirra kunden och få ett lågt genomsnittligt ordervärde vilket kan påverka resultatet negativt”, säger marknadschefen Peter G. Jørgensen.

I somras tog Boozt in cirka 240 Mkr från två danska investerare, pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Baserat på denna investering värderas bolaget till drygt en miljard kronor.

Svenska Verdane Capital är idag, via sin sjunde fond, näst största ägare med 28 procent av bolaget, beroende på hur konvertiblerna slår ut. Övriga stora ägare är det danska riskkapitalbolaget Sunstone och skotillverkaren Ecco.

”Verdane hoppas på en börsnotering av Boozt inom ett par år”, sa Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, till Di Digital i oktober i fjol.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera