Hoppa till innehållet

Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Svenska nätspelsbolag annonserar på världens största porr- och piratsajter. Bolagen, bland dem börsnykomlingen Leo Vegas, skyller på underleverantörer de ofta inte vill namnge.

Spelet Starburst är en av de mest populära titlarna på Leovegas.com.
Spelet Starburst är en av de mest populära titlarna på Leovegas.com.Foto: Amanda Lindgren

Flera av Sveriges största nätspelsbolag annonserar friskt bland porr och olagliga piratkopior i internets bakvatten. Det rör sig om porrsajter som pornhub.com, fildelningssajter som The Pirate Bay samt en rad sidor som olovligen tillhandahåller filmer, tv-serier och sportevenemang.

Såväl Betsson som Mr Green och börsnykomlingen Leo Vegas uppger att annonserna strider mot bolagens interna regler och skyller på bolagen som köper annonsytor för deras räkning.

Läs mer: Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Annonserna handlas enligt bolagen upp av tusentals underleverantörer till så kallade affiliate-bolag, som i sin tur har kontakt med de ofta Malta-registrerade nätspelsbolagen.

”Vi ger en affiliate rätt att driva trafik till våra sajter”, säger Malin Sparv-Rydberg, Betssons kommunikationschef.

Enligt henne förbjuder avtalen att annonserna förekommer i stötande, olagliga eller obscena sammanhang.

”Men vi kan inte kontrollera det. Däremot gör vi löpande och kontinuerliga uppföljningar”, säger Malin Sparv-Rydberg, som uppger att XL Media och Catena Media är två av annonsnätverken som Betsson använder sig av.

Di Digital kunde i förra veckan avslöja att länkar till Catena Medias sajter förekommer på porrsajter och jämte annonser för eskorttjänster och olaglig streaming. Enligt bolaget rör det sig om medvetet sabotage från konkurrenter.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

På fildelningssajten The Pirate Bay möts besökarna dels av porrannonser, dels av nya läsarfönster som skickar dem vidare till nätkasinosajterna Leo Vegas och Mr Green.

På Pornhub.com, en av världens största porrsajter, dyker nätkasinot Mr Green upp som en popup-annons.

Både Mr Green och Leo Vegas har dessutom annonser på flera större streamingsajter, där besökarna får gratis tillgång till piratkopierade tv-serier, filmer och direktsända sportevenemang, visar Di Digitals granskning.

Vi arbetar med nätverk som har flera tusen underleverantörer

Enligt Leo Vegas har annonserna hamnat där via för bolaget okända annonsleverantörer.

”Vi arbetar med väldigt stora nätverk som i sin tur har flera tusen underleverantörer”, säger Philip Doftvik, ägaransvarig på Leo Vegas.

Vilka bolag som Leo Vegas använder sig av för att köpa annonser och rekrytera nätspelare är enligt honom en affärshemlighet.

”Däremot har vi i våra avtal krav på att våra partners inte ska arbeta med den här typen av kanaler. Vi jobbar dagligen med att hantera detta”, säger Philip Doftvik. 


Fakta: Spelbolagens annonsupplägg

  • Många spel- och bettingbolag är registrerade på Malta och använder sig av annonsnätverk för att locka till sig kunder.
  • Annonser för flera svenska spelbolag finns på några av nätets största porr- och torrentsajter, visar Di Digitals granskning, samt på en rad olagliga webbplatser som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material.
  • Mobilkasinot Leovegas noteras på Nasdaq First North på onsdag till ett värde på omkring 3 miljarder kronor. AMF Fonder, Swedbank Robur, Handelsbanken och Carnegie är bland ägarna.

På Pornhub.com, världens största porrsajt, skickas besökare som klickar på en länk vidare till Mr Green.

”Om våra annonser finns på den typ av sajter ni skriver om är det helt oacceptabelt och strider mot våra policyer och etiska regler”, skriver Bo Wänghammar, Mr Greens Ltd:s vd, i en skriftlig kommentar. När Di Digital ställer följdfrågor får vi inga svar.

Intresseorganisationen Rättighetsalliansen, med uppdrag från filmbranschen, förargar sig över att nätspelsbranschen hjälper till att finansiera det de anser är olaglig verksamhet.

”Vi pratar mångmiljonbelopp. Vi ser också en tydlig kommersialisering av de illegala tjänsterna, vilket är oerhört beklagligt. Det är de stora pengarna som attraherar de illegala verksamheterna”, säger Rättighetsalliansens talesperson Sara Lindbäck.

Ägarna till streamingsajten Swefilmer tjänade enligt åklagare 13 miljoner i annonsintäkter mellan hösten 2013 och sommaren 2015, bland annat från spelbolag. Sajten stängdes ner i juli och polisens förundersökning pågår.

Även större annonsörer som Apoteksgruppen, Unionen och Microsoft har tidigare annonserat på olagliga sajter, enligt Rättighetsalliansen. De annonserna har dock försvunnit sedan sammanslutningen Sveriges Annonsörer förra året rådde sina medlemmar att sluta annonsera i de sammanhangen.

Den tidigare brottaren Frank Andersson figurerar i Leo Vegas tv-reklam. 

Varken Leo Vegas eller Mr Green kan uppskatta när deras annonser kan komma att försvinna från sajterna ifråga.

”Vi har absolut situationer där det bryts mot våra regelverk och där vi kan gå så långt att vi avbryter samarbetet”, säger Philip Doftvik på Leovegas. 

Han tillägger att bolaget, efter att Di Digital ställt frågor, kommer att ta bort annonserna.

“Jag har pratat med vår affiliates-avdelning och de har agerat.”

Läs även: Porr- och piratlänkar till Catena Medias sajter

Mer om casinobolagens porr- och piratlänkar i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/porr-piraterochpersonaloptioner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera