Hoppa till innehållet

Brakförlust för Abba-stjärnans startup

Förlusterna rusar för musiktjänsten Auddly, som backas upp av bland andra demonproducenten Max Martin och Abba-stjärnan Björn Ulvaeus. 

Abba-stjärnan Björn Ulvaeus äger drygt 18 procent av Auddly.
Abba-stjärnan Björn Ulvaeus äger drygt 18 procent av Auddly.Foto: Jesper Frisk

I morse kunde Di Digital berätta att musiktjänsten Auddly (NTL), med bland andra Abba-stjärnan Björn Ulvaeus, producenten Max Martin och Avicii-managern Ash Pournouri i ägarkretsen, tagit in 15 Mkr i ny finansiering

Vd och grundare Niclas Molinder berättade då att bolaget haft svårt att få fart på tillväxten. 

“Vi visste att det skulle vara tufft att få med kreatörerna, men det har visat sig svårare än vi räknat med. Det finns potential för betydligt fler användare än vi har”, sa han till Di Digital

Nu står det klart att Auddly gjorde rejäla förluster under 2015. Kostnaderna sköt i höjden, men intäkterna växte bara blygsamt. 

Året summeras med en förlust på 8,7 Mkr, att jämföra med en förlust på 3,8 Mkr år 2014. Omsättningen landade på 523 000 kr, upp från 398 000 kr i fjol. Det enligt bolagets nyss offentliggjorda årsredovisning. 

Det riskkapital man tagit in för att bygga upp verksamheten förbrukades under året. 

Uppgifterna sätter delvis ägarnas nya kapitaltillskott i ett nytt ljus.

Enligt Niclas Molinder ska pengarna användas till produktutveckling och marknadsföring, för att få fart på försäljningen. 

Men nu står det alltså klart att Auddly i praktiken hade förbrukat sitt kapital innan lånet gav ett välbehövligt tillskott i kassan. 

Foto:

Musikern och låtskrivaren Niclas Molinder är vd för Auddly. Foto: Jesper Frisk

Auddly utvecklar en mobilapp som hjälper låtskrivare, producenter och andra kreatörer att bringa ordning i sina musikrättigheter och royaltyintäkter.

Största ägare i bolaget är Niclas Molinder via bolaget Redfly Music, som äger knappt 22 procent av bolaget. Björn Ulvaeus äger drygt 18 procent genom investmentbolaget Rappok, styrelseordföranden Joakim Alkman äger drygt 17 procent och Almi Invest drygt 10 procent.

Max Martin äger drygt 6,6 procent av bolaget, genom sitt investmentbolag MXM Music. 

Läs även: Stjärnproducenter gör ny storinvestering i musiktjänsten Auddly

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera