Hoppa till innehållet

C More plockar in TV4 – utmanar Viaplay

Bonnierägda C More satsar på att bli det svenska streamingalternativet. Nu tar de in TV4 och SVT i sin innehållsportfölj.

Manfred Aronsson, vd för C More.
Manfred Aronsson, vd för C More.

Den svenska marknaden för strömmad video har exploderat de senaste åren. Netflix har tagit en ohotad ledarposition och närmar sig 900 000 prenumeranter, enligt ny statisk från analysföretaget Mediavision.

Kampen om andraplatsen är desto tuffare. Viaplay är störst men såväl HBO Nordic som C More knappar in. Bonnierägda C More har ökat antalet prenumeranter med 120 procent sedan första kvartalet 2015, att jämföra med 7 procent för Viaplay. Mediavision räknar också med att Game of Thrones ska ge HBO Nordic tillräcklig draghjälp för att passera Viaplay.

Manfred Aronsson, vd för C More, tror att tillväxten har att göra med bolagets strategi att satsa på svenskt innehåll. Till exempel avslutade C More i fjol samarbetet med Viaplay gällande Allsvenskan i fotboll så att matcherna endast går att se hos C More.

... det går att se alla EM-matcher utan avbrott på C More

”Vi verkar ha hittat en position med vårt svenska innehåll. Jämfört med Viaplay så är vi ett alternativ med fokus på svensk sport som elitserien i handboll, hockeyallsvenskan och superettan”, säger Manfred Aronsson.

C More tar nu ytterligare ett steg i att fokusera mer mot svenskt innehåll.

Läs mer: Prisad reklamoptimerare i Göteborg expanderar globalt

”Vi lägger till innehållet från TV4 och avser också att lägga till SVT. Vi gör det nu inför EM i fotboll så att det går att se alla matcher utan avbrott på C More”, säger Manfred Aronsson.

Det innebär att C More framöver kommer att sända allt TV4:s innehåll utan avbrott.

”Vi blir betallösningen för Bonnier Brodadcasting. Det innebär att vi bättre exploaterar rättigheterna som vi köper in”, säger Manfred Aronsson.

Tidigare under våren rapporterades det att Bonniers satsning på en gemensam videoplattform skrotats. Något som Manfred Aronsson bestämt nekar.

Läs mer: Bonnier dumpar Ericsson – kapar konsulter

”C More är den gemensamma videostreamingtjänsten. Det blir tydligt nu när vi lägger in TV4:s innehåll. Det som hände var att vi lämnade ett annat tekniskt spår som man arbetat på tillsammans med bland andra Ericsson”.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera