Utseende är inte allt, men i reklamvärlden är det viktigt. Det enligt teamet bakom Perfectbanner. I korta ordalag så förbättrar företagets optimeringsplattform kundernas nätannonser genom att automatiskt testa och välja ut den annons som får flest klick eller leder till mest försäljning.
Eller som säljchefen Aleksander Gassowski uttrycker det:
“Det är en automatisk anpassning av annonsernas utseende, baserad på hur kunder reagerar, i realtid.”
Perfectbanner är en produkt från bolaget Good Times Media, som startades av John Vallin och David Pettersson hösten 2014 i Göteborg. Duon rekryterade kort därefter in Samir El-Sabini som vd i det nya bolaget.
Läs även: Chalmers Ventures vill sätta Göteborg på startup-kartan
“De hade redan gjort samma sak fast i mindre skala så det var väldigt lätt att tro på affärsidén. Jag tackade ja och sedan skulle vi helt enkelt börja bygga företag tillsammans, vilket visade sig vara en jävla resa. Vi tyckte att vi var extremt förberedda men det var ändå väldigt mycket man inte hade koll på", säger Samir El-Sabini.
På ett år har företaget vuxit från 7 till 19 anställda. I somras lanserades betaversionen av Perfectbanner.
“Det var jättebuggigt till en början. Det var en MVP om man tar bort V eller kanske P:et”, säger Samir El-Sabini.
Produkten har sedan dess förbättrats och släpptes till försäljning i mitten av oktober. På kundlistan finns redan bolag som C More, Bonnier Gaming och Schibsted.
I förra veckan på Slush i Helsingfors valdes Perfectbanner ut som en av tre finalister, bland 1 500 inskickade bidrag, i tävlingen IBM Slush Startup Award.
“IBM gillar oss. Det är bra”, säger Samir El-Sabini.
Nyligen klev även Ubers nya Sverigechef, Alok Alström, in som styrelseledamot i bolaget. En rekrytering som förhoppningsvis kommer att öppna fler dörrar, enligt grundarna.
Samtal pågår med flera riskkapitalbolag om finansiering, säger Samir El-Sabini. Planen är att ta in mellan 15–25 miljoner kronor i början av nästa år.
”Det kommer vi att behöva för att göra den sista pushen. Hur bra det än går organiskt så tror jag att möjligheten att kunna ta den här marknaden är liten annars.”
Men Sverige är inte det bästa landet att börja på, enligt Samir El-Sabini. Perfectbanner har större potential i länder som USA, Kina och Malaysia, menar han.
Däremot vill Samir El-Sabini gärna behålla anknytningen till Göteborg.
”Jag tror att vi alltid kommer att ha kvar vårt kontor här. En anledning är att det är mycket lättare att rekrytera i Göteborg än i Stockholm. Jag upplever att vi har mycket högre talangpool när det gäller programmering och sedan finns det inte så många häftiga arbetsplatser i Göteborg, vilket gör att när vi söker folk får vi in ansökningar av massor av välkvalificerade personer”.
Läs även: Startup-eliten samlades i Helsingfors – här är alla Di Digitals artiklar från Slush 2015