Hoppa till innehållet

Prisad reklamoptimerare i Göteborg satsar på global expansion

Som finalister i IBM Slush Startup Award och med intresse från flera riskkapitalbolag vill entreprenörerna bakom Perfectbanner nu lansera sin produkt världen över. 

Utseende är inte allt, men i reklamvärlden är det viktigt. Det enligt teamet bakom Perfectbanner. I korta ordalag så förbättrar företagets optimeringsplattform kundernas nätannonser genom att automatiskt testa och välja ut den annons som får flest klick eller leder till mest försäljning.

Eller som säljchefen Aleksander Gassowski uttrycker det:

“Det är en automatisk anpassning av annonsernas utseende, baserad på hur kunder reagerar, i realtid.”

Perfectbanner är en produkt från bolaget Good Times Media, som startades av John Vallin och David Pettersson hösten 2014 i Göteborg. Duon rekryterade kort därefter in Samir El-Sabini som vd i det nya bolaget.

Läs även: Chalmers Ventures vill sätta Göteborg på startup-kartan

“De hade redan gjort samma sak fast i mindre skala så det var väldigt lätt att tro på affärsidén. Jag tackade ja och sedan skulle vi helt enkelt börja bygga företag tillsammans, vilket visade sig vara en jävla resa. Vi tyckte att vi var extremt förberedda men det var ändå väldigt mycket man inte hade koll på", säger Samir El-Sabini.

På ett år har företaget vuxit från 7 till 19 anställda. I somras lanserades betaversionen av Perfectbanner.

“Det var jättebuggigt till en början. Det var en MVP om man tar bort V eller kanske P:et”, säger Samir El-Sabini.

Produkten har sedan dess förbättrats och släpptes till försäljning i mitten av oktober. På kundlistan finns redan bolag som C More, Bonnier Gaming och Schibsted. 

I förra veckan på Slush i Helsingfors valdes Perfectbanner ut som en av tre finalister, bland 1 500 inskickade bidrag, i tävlingen IBM Slush Startup Award.

“IBM gillar oss. Det är bra”, säger Samir El-Sabini.


Nyligen klev även Ubers nya Sverigechef, Alok Alström, in som styrelseledamot i bolaget. En rekrytering som förhoppningsvis kommer att öppna fler dörrar, enligt grundarna.

Samtal pågår med flera riskkapitalbolag om finansiering, säger Samir El-Sabini. Planen är att ta in mellan 15–25 miljoner kronor i början av nästa år.

”Det kommer vi att behöva för att göra den sista pushen. Hur bra det än går organiskt så tror jag att möjligheten att kunna ta den här marknaden är liten annars.”

Men Sverige är inte det bästa landet att börja på, enligt Samir El-Sabini. Perfectbanner har större potential i länder som USA, Kina och Malaysia, menar han.

Däremot vill Samir El-Sabini gärna behålla anknytningen till Göteborg.

”Jag tror att vi alltid kommer att ha kvar vårt kontor här. En anledning är att det är mycket lättare att rekrytera i Göteborg än i Stockholm. Jag upplever att vi har mycket högre talangpool när det gäller programmering och sedan finns det inte så många häftiga arbetsplatser i Göteborg, vilket gör att när vi söker folk får vi in ansökningar av massor av välkvalificerade personer”.

Läs även: Startup-eliten samlades i Helsingfors – här är alla Di Digitals artiklar från Slush 2015

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera