Hoppa till innehållet

C Mores förlust: 550 miljoner

C Mores omsättning krympte i fjol. Streamingbolagets förluster ökar till 550 Mkr – trots att vd:n har utlovat en minskning.

Manfred Aronsson är vd för C More.
Manfred Aronsson är vd för C More.

Streamingtjänsten C More kämpar om den digitala tv-marknaden med Netflix, som har förstaplatsen i Sverige, samt HBO Nordic och Viaplay.

Det är ett kostsamt race. I fjol drogs C More med rörelseförluster på 550 miljoner kronor, en ökning med drygt 10 procent mot föregående år. Det var Resumé först att rapportera om.

Detta trots att vd:n Manfred Aronsson i januari uppgav att fjolårets förlust skulle ha halverats till omkring 250 Mkr.

Så var dock fallet med de delar av koncernen – C More Sverige och delar av C More Danmark – som kvarstår efter fjolårets avyttringar, säger Manfred Aronsson i dag.

”Det C More som vi satsar på och har kvar efter i fjol, där är förlusten halverad mellan 2014 och 2015. Allting pekar på att vi är på väg åt rätt håll”‚ säger han.

I fjol minskade C Mores omsättning från 2 miljarder kronor till 1,9 miljarder kronor.

Det är engångskostnaderna i samband med att man sålde av verksamheten i Norge och delar av den danska verksamheten som förklarar den större rörelseförlusten, enligt vd:n.

”Vi växte dubbelt så snabbt som marknaden under 2015. Vi kommer från en jättetuff situation i Norden, där vi i Norge, Danmark och även i Sverige satt med förluster. Det tar tid att vända et företag som har förluset på 550 miljoner kronor”, säger Manfred Andersson.

C More ägs liksom Dagens industri av Bonnier.

C More meddelade i maj att tjänsten skulle omfatta även TV4:s innehåll och att bolaget hade planer på att även ta in public service-material från SVT. Under fotbolls-EM i Frankrike i somras kunde C Mores kunder titta på matcherna utan reklamavbrott.

Läs mer: Magine efter jätteförlusten: ”Allt är enligt plan”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera