Hoppa till innehållet

Carnegies tidigare vd går in i svensk spelstudio

Den Stockholmsbaserade spelstudion Funrock tar in 6,5 Mkr från bland andra den tidigare Carnegie-vd:n Thomas Eriksson. Med pengarna, och rekryteringen av Magdy Shehata från Truecaller, hoppas bolaget att erövra Mellanöstern.

Spelstudion Funrock skulle egentligen mjuklansera sitt mobilstrategispel i Egypten i oktober förra året, men tänkte om.

"Det är ingen idé att lansera ett spel som användarna skulle lämna första dagen. Därför är vi noga med att inte köra ut en ofullständig spelupplevelse i mobilen, säger David Wallinder, grundare och vd för Funrock, som har sitt säte i Stockholm.

Bolaget har nyss stängt en ny runda med kapital på totalt 6,5 Mkr, som läggs till runt 7 Mkr från tidigare investeringar.

Det nya kapitalet kommer dels från ägarkollektivet och dels från externa investerare. Två av namnen är Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie och Swedbank Robur, samt Mikael Pettersson, entreprenör och grundare av Adx, som såldes till ett amerikanskt bolag förra året.

Thomas Eriksson, tidigare vd Carnegie

Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie.

”Pengarna ska vi använda för att vidareutveckla vår strategispelsplattform och att expandera i Mellanöstern”, säger David Wallinder.

Funrock har fullt fokus på Mellanöstern, där David Wallinder tror att det finns en öppning. Han hoppas också mycket på rekryteringen av Magdy Shehata, tidigare marknadschef i Mellanöstern på Truecaller, som nu får motsvarande roll på Funrock. 

”Det är svårt att lyckas i mobilspelsbranschen även om du har en bra produkt. Det finns miljontals appar och det är dyrt att köpa in nya spelare”, säger David Wallinder.

Funrock ger sig in på en konkurrensutsatt marknad, med jättar som finska Supercell och amerikanska Machine Zone som har stora muskler för att få in nya användare.

Det är svårt att lyckas i mobilspelsbranschen även om du har en bra produkt.

”Det vore larvigt av mig att tro att vi i dagsläget kan fajtas med de stora globala bolagen som har stora budgetar, men vi ser Mellanöstern som en språngbräda till det. Det finns inga andra stora strategimobilsstudior i Sverige och vi vill bli den spelaren här”, menar David Wallinder.

Han har själv hållit på med spelutveckling sedan elvaårsåldern och drev ett bolag som utvecklade strategispel på webben under studietiden. I slutet av 2014 startade han Funrock, som i dag har 12 anställda med erfarenheter från spelbolag som Starbreeze, Toca Boca och Dice.

De kommande veckorna ska spelet, som går under arbetsnamnet Zombie Attack men som ännu inte har ett namn, mjuklanseras i Egypten. Om ett par månader är det dags för en hård lansering.

”Det finns inte så många spel på arabiska ute och där är man villig att betala för strategispel. Det är lite av en tom fläck”, säger David Wallinder.

Målet är att ta ”hardcore”-genren för strategispel till nästa nivå. 

”Det tar tid att göra något bra med strategispel. De är transaktionsintensiva och har en djup spellogik”, säger David Wallinder.

Läs även: Carnegies tidigare vd blir delägare i student-app

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera