Hoppa till innehållet

Catena Media genomför rekordstort uppköp

Catena Media köper webbplatsen AskGamblers.com för närmare 140 Mkr. Affären är den största i Catena Medias historia och bolagets tredje förvärv hittills i år.

Catena Medias vd Robert Andersson.
Catena Medias vd Robert Andersson.

Catena Medias affärsidé är att generera internettrafik för sina kunder. I klartext handlar det om att slussa internetsurfare vidare till främst olika casinosajter. Nu köper bolaget Askgamblers som driver en webbportal för spelarrecensioner och rankingar av onlinecasinon. Köpeskillingen uppgår till 15 miljoner euro, närmare 140 Mkr.

Enligt Catena fungerar sajten även som en plats dit spelare kan vända sig vid händelse att de blivit orättvist behandlade, och ger spelare möjligheten att pröva online casino-relaterade tvister genom portalen.

”Askgambler har ett väldigt starkt varumärke och uppköpet är även viktigt för oss för att få tillgång till utveckling i en lågkostnadsmiljö. Att ha ett utvecklingscenter i Serbien är strålande”, säger Catenas vd Robert Andersson.

AskGamblers utvecklingscenter, med 30 medarbetare, är baserat i Serbien och samtliga anställda kommer att erbjudas fortsatt anställning hos Catena Media.

Läs även: Catenas ägare ringer in 310 Mkr till startup-köp

Sedan Robert Andersson tog vid som vd för Catena Media för cirka ett år sedan har totalt nio förvärv genomförts till en totalsumma på närmare 280 miljoner kronor.

 Askgamblers omsättning under första kvartalet 2016 uppgick till cirka 7,5 Mkr med en vinstmarginal över 80 procent. Intäkterna kommer från organisk trafik enligt revenue share-avtal och förväntas bidra med över 25 000 nya betalande spelare på årsbasis. Intäkterna tillfaller Catena Media från och med 1 april, enligt Six News.

Läs även: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera