Hoppa till innehållet

Catena Media stiger på förvärv

Spelannonsjätten Catena Media köper brittiska SBAT i en affär vars pris kan stiga till 132 Mkr. Aktien stiger.

Robert Andersson är vd för Catena Media.
Robert Andersson är vd för Catena Media.Foto: Press

Catena Media förvärvar de huvudsakliga tillgångarna, inklusive hemsidan, tekniken och 15 anställda från SBAT, en brittisk webbplats och socialt medium för sportnyheter, betting och tips. Det framgår av ett pressmeddelande.

Köpeskillingen uppgår till 3,2 miljoner euro, med en tilläggsköpeskilling om maximalt 10,5 miljoner euro.

Därmed kan det röra sig om en affär på sammanlagt 132 miljoner kronor.

Läs mer: Kasinobolaget Catena Media dubblar vinsten

Tillgångarna genererar för närvarande intäkter om cirka 3,8 Mkr per kvartal, med en rörelsemarginal på omkring 55 procent.

Intäkterna kommer från Storbritannien och stärker Catena Medias position på den reglerade brittiska spelmarknaden, heter det vidare i pressmeddelandet.

En halvtimme efter börsen öppning hade Catena Medias aktie stigit med närmare 3 procent på Stockholmsbörsen till 81,50. (Följ kursen här.)

Sedan börsnoteringen i februari har Catena Medias aktie ökat i värde med 147 procent.

Direkt/Di Digital

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera