Hoppa till innehållet

Collector investerar i Mr Shoebox

Lena Aplers Collector investerar i bokföringsappen Mr Shoebox genom bolagets riskkapitalgren. ”Nu ska vi försöka skala upp tjänsten till lite större företag”, säger Lena Apler.

Lena Apler är grundare av Collector.
Lena Apler är grundare av Collector.Bild: Jack Mikrut

Collector investerar nu i två nya bolag för att ytterligare stärka sin position inom fintech. Investeringen i Matspar.se (NTL), som tidigare var känd, och den nya i Mr Shoebox (NTL) sker via Collector Ventures, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

”Mr Shoebox är en helt digital redovisning- och bokföringstjänst och vi tror att ett sådant här system även kommer att göra bokföringen enklare för lite större bolag. Så nu ska vi försöka skala upp den till det”, säger Lena Apler, grundaren till Collector Bank, till Di Digital.

Mr Shoebox som enligt vd:n Ken Bertling har dubblat sitt användarantal den senaste månaden är väldigt positiv till att få in banken som investerare.

”Det känns helt otroligt. De är så teknikorienterade och med tillgången till den kompetens och den entreprenörsanda som hela Collector utstrålar så känns det här jättekul”, säger Ken Bertling, vd och grundare för Shoebox.

Läs mer: Pristjänst för matkassar tar in 7,5 miljoner

Lena Apler har det senaste året visat ett stort intresse av att stödja nya startupbolag inom fintech och har bland annat investerat i den digital pensionstjänsten Kollektiva och spar-appen Dreams. Collector har även startat en ny fond för fintechbolag, Collector Ventures, där investeringar på cirka 100 Mkr ska göras.

Collector Ventures är ett kommanditbolag samägt med NFT Ventures, som i sin tur bildades i september 2014 med pengar från Bonnier News. 

Det framgår inte vilka summor Collector Venture har investerat i Mr Shoebox och Matspar.se men uppger för Di Digital att investeringen i Mr Shoebox hamnar under 10 Mkr. Di Digital har tidigare rapporterat uppgick investeringsrundan i Matspar.se, som även NFT Ventures var med i, till 7,5 Mkr.

”Investeringarna i Matspar.se och Mr Shoebox är, var och en, viktiga pusselbitar i fortsatt utveckling av Collector till en ledande digital nischbank i Norden”, säger Collectors grundare och styrelseordförande Lena Apler i ett uttalande.

Matspar.se är en prisjämförelsetjänst för matbutiker online. Mr Shoebox är en mobil molntjänst för redovisning och bokföringstjänster för mindre företag. Bolaget har tidigare tagit in en investering från NFT Ventures. 

Läs allt om Lena Apler: Collector-grundaren är kung i "52 mäktigaste"-kortleken:Under 2016 seglade Lena Apler upp som en av Sveriges främsta startupinvesterare, med cirka 30–40 miljoner kronor i privata investeringar.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera