Hoppa till innehållet

Creandum investerar i AI-app för affärsresor

Creandum står för halva notan när tyska Comtravo tar in 82 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget kan beskrivas som en röststyrd AI-app för bokning av affärsresor.

Simon Schmincke, investeringsansvarig på Creandums Berlinkontor.
Simon Schmincke, investeringsansvarig på Creandums Berlinkontor.

”Jag vill flyga från Stockholm till Berlin den 23 juli och hinna med ett möte klockan 16 mitt i stan. Skulle vilja ha ett hotell i Kreuzberg och flyga tillbaka följande morgon”.

Genom att tala in ett meddelande som detta kan man redan i dag boka affärsresor genom tyska AI-appen Comtravo. I alla fall om man gör det på tyska eller engelska. 

Vi vill investera i områden där AI kan användas redan idag.

Nu investerar svenska riskkapitalbolaget Creandum (NTL) cirka 40 miljoner kronor i bolaget. Totalt tar Comtravo in 8,5 miljoner euro (82 miljoner kronor) i en så kallad a-runda.  

”Vi leder kapitalrundan ihop med tyska VC-firman Project A. Vi har gått in med ungefär hälften av den summan”, säger Simon Schmincke, investeringsansvarig vid Creandums Berlin-kontor.

Läs mer: Därför öppnar Creandum kontor i Berlin

Varför ville ni investera i detta? 

”Artificiell intelligens är ett hett område. Men mycket av utvecklingen är fortfarande på forskningsnivå. Vi vill investera i områden där AI kan användas redan i dag. Affärsresande är en bransch som fortfarande sitter fast i tio år gammal teknik. Man bokar via små resebyråer eller föråldrade självbokningssystem. Comtravo är det logiska nästa steget i hur man bokar affärsresor.”

Comtravo låter dig boka affärsresor via mejl, Skype eller textmeddelande. Kunden talar in, eller skriver, några rader och får på kort tid svar med ett par skräddarsydda alternativ. Tjänsten beskrivs som helt automatiserad och den anpassar sig till kundens behov utifrån tidigare bokföringsbeteende och företagets resepolicy. 


Läs mer: Hon får 250 miljoner av Petter StordalenFoto:  
Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels. Till höger: Lisa Farrar och Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels, poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.


 

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera