Hoppa till innehållet

”Dags att börstrolla, Daniel Ek!”

Spotifys börsnotering rycker allt närmare. Men bolagets tio år av raka förluster imponerar inte. Det är dags för vd Daniel Ek att trolla fram en ny affärsmodell, skriver Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.Foto: Jesper Frisk

Det råder ingen tvekan om att Spotify är Sveriges största, ballaste och mest hyllade tech-bolag. Streamingjätten värderas till närmare 70 miljarder kronor och grundarna hänger med såväl popstjärnor som Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Daniel Ek och Martin Lorentzon har även kommit undan med sitt eget rockstjärnebeteende.

De skyggar för tidningsintervjuer, viftar bort frågor om de ständiga förlusterna och drar sig inte för att hota med att lämna landet om inte politikerna trollar fram fler bostäder i Stockholms innerstad och sänker skatten på personaloptioner.

Daniel Ek måste börja plocka ut vita kaniner ur sin trollkarlshatt.

Men snart är det slut på det roliga, fria livet som tech-stjärnor.

Spotify uppges vara på väg mot börsen redan under andra halvåret nästa år. Därmed är det dags för grundarna själva att börja trolla. Daniel Ek måste ta på sig den plåtbeklädda fracken, kliva upp i strålkastarljuset och börja plocka ut vita kaniner ur sin trollkarlshatt.

Börspubliken är svårflörtad.

Det som talar för Spotify är att bolaget fortfarande dominerar premiummarknaden. Hela 30 av bolagets 100 miljoner användare betalar minst 85 kronor per månad för tjänsten. Och i fjol dubblades intäkterna till drygt 18 miljarder kronor.

Analytikerna har ändå mängder med skäl att ifrågasätta bolagets nuvarande affärsmodell. Som exempel kan nämnas att:

  • Spotify har gått med förlust varje år sedan bolaget grundades för drygt tio år sedan.
  • Marginalerna tyngs ner av musikbolagen, varav många är delägare. De plockar hem cirka 55 procent av bolagets intäkter. Förra året betalade Spotify provisioner på 1,8 miljarder dollar till skivbolagen, främst till de tre största Universal, Sony Music och Warner.
  • Bolagets bruttomarginal uppges vara så låg som 16,5 procent. Detta kan jämföras med konkurrenten Pandora som har en bruttomarginal kring 40 procent – och ändå inte lyckas gå med vinst.
  • Streaming av musik är lite av en dussinvara. Spotify utmanas av allt från mindre bolag som Tidal och Deezer till Amazon, samt Apple och Google, två av världens största börsbolag.
  • Börsintroduktionen drivs av girighet. De ivrigaste förespråkarna för en notering är knappast grundarna utan de riskkapitalbolag som investerat i bolaget och nu vill casha hem. När Spotify tog in 8,5 miljarder kronor i ett konvertibellån i mars var det exempelvis med villkor som skapade tydliga incitament för en notering under 2017.

Hur ska vd Daniel Ek förändra denna bild?

Steg ett tycks vara att visa att man inte sitter i skivbolagens knä. Enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg har han ägnat över ett år åt att förhandla ner delas provision till en nivå under 50 procent.

Men Daniel Ek måste trolla fram mer än så. Här är några troliga trick i hans nyinköpta magikerlåda:

Vit kanin Nr 1: Lägg till video

Ökad bandbredd i telefonen banar väg för en comeback för musikvideos. Och på lite sikt måste Spotify erbjuda mer än bara ljud. Just nu laborerar bolaget med videoformat. Bland annat har man upphandlat ett dussintal orginalproducerade tv-serier med musiktema, producerade av personer som hiphoplegenden och Def Jam-grundaren Russell Simmons och skådespelaren Tim Robbins.

Om man går så långt som att utmana Netflix återstår att se. Men båda bolag verkar ju i streamingbranschen och på Wall Street skulle man säkert välkomna nya tillväxtmöjligheter för ett börsnoterat Spotify.

Vit kanin Nr 2: Bli musikförlag

Om musikbolagen blir för jobbiga skulle Spotify kunna starta egen förlagsverksamhet och musikproduktion. Varför inte använda några av sina riskkapitalmiljoner till att köpa Kobalt Music.

Det svenskgrundade doldisbolaget med Max Martin som delägare lyckades omsätta två miljarder kronor i fjol, främst genom att driva in royaltyintäkter åt artister och låtskrivare med hjälp av en egen superdatabas som håller reda på alla intäktsflöden från plattformar som just Spotify.

Vit kanin Nr 3: Bli användargenererade

Ett annat sätt att växa och samtidigt bli mindre beroende av skivbolagen är att addera användargenererat material. Just nu domineras musikvideomarknaden av Googles Youtube medan Soundcloud har ett grepp om musikvärldens kreatörer. Samtidigt jobbar en mängd småbolag som Acast med marknaden för podcasts.

Om Spotify kan överraska på detta område kan man öka sin relevans och på sikt nå flera miljarder användare.

Vad som än händer kan vi vänta oss showmanship från Spotifys vd Daniel Ek. Han har ett år på sig att vända bilden av Spotify från ett gäng förlusttyngda  rockstjärnor till ett magiskt bolag som trollar fram nya intäkter och slår börsen med häpnad.

Läs mer: Uppgifter: Spotify till börsen nästa år

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera