Det råder ingen tvekan om att Spotify är Sveriges största, ballaste och mest hyllade tech-bolag. Streamingjätten värderas till närmare 70 miljarder kronor och grundarna hänger med såväl popstjärnor som Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Daniel Ek och Martin Lorentzon har även kommit undan med sitt eget rockstjärnebeteende.
De skyggar för tidningsintervjuer, viftar bort frågor om de ständiga förlusterna och drar sig inte för att hota med att lämna landet om inte politikerna trollar fram fler bostäder i Stockholms innerstad och sänker skatten på personaloptioner.
Daniel Ek måste börja plocka ut vita kaniner ur sin trollkarlshatt.
Men snart är det slut på det roliga, fria livet som tech-stjärnor.
Spotify uppges vara på väg mot börsen redan under andra halvåret nästa år. Därmed är det dags för grundarna själva att börja trolla. Daniel Ek måste ta på sig den plåtbeklädda fracken, kliva upp i strålkastarljuset och börja plocka ut vita kaniner ur sin trollkarlshatt.
Börspubliken är svårflörtad.
Det som talar för Spotify är att bolaget fortfarande dominerar premiummarknaden. Hela 30 av bolagets 100 miljoner användare betalar minst 85 kronor per månad för tjänsten. Och i fjol dubblades intäkterna till drygt 18 miljarder kronor.
Analytikerna har ändå mängder med skäl att ifrågasätta bolagets nuvarande affärsmodell. Som exempel kan nämnas att:
- Spotify har gått med förlust varje år sedan bolaget grundades för drygt tio år sedan.
- Marginalerna tyngs ner av musikbolagen, varav många är delägare. De plockar hem cirka 55 procent av bolagets intäkter. Förra året betalade Spotify provisioner på 1,8 miljarder dollar till skivbolagen, främst till de tre största Universal, Sony Music och Warner.
- Bolagets bruttomarginal uppges vara så låg som 16,5 procent. Detta kan jämföras med konkurrenten Pandora som har en bruttomarginal kring 40 procent – och ändå inte lyckas gå med vinst.
- Streaming av musik är lite av en dussinvara. Spotify utmanas av allt från mindre bolag som Tidal och Deezer till Amazon, samt Apple och Google, två av världens största börsbolag.
- Börsintroduktionen drivs av girighet. De ivrigaste förespråkarna för en notering är knappast grundarna utan de riskkapitalbolag som investerat i bolaget och nu vill casha hem. När Spotify tog in 8,5 miljarder kronor i ett konvertibellån i mars var det exempelvis med villkor som skapade tydliga incitament för en notering under 2017.
Hur ska vd Daniel Ek förändra denna bild?
Steg ett tycks vara att visa att man inte sitter i skivbolagens knä. Enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg har han ägnat över ett år åt att förhandla ner delas provision till en nivå under 50 procent.
Men Daniel Ek måste trolla fram mer än så. Här är några troliga trick i hans nyinköpta magikerlåda:
Vit kanin Nr 1: Lägg till video
Ökad bandbredd i telefonen banar väg för en comeback för musikvideos. Och på lite sikt måste Spotify erbjuda mer än bara ljud. Just nu laborerar bolaget med videoformat. Bland annat har man upphandlat ett dussintal orginalproducerade tv-serier med musiktema, producerade av personer som hiphoplegenden och Def Jam-grundaren Russell Simmons och skådespelaren Tim Robbins.
Om man går så långt som att utmana Netflix återstår att se. Men båda bolag verkar ju i streamingbranschen och på Wall Street skulle man säkert välkomna nya tillväxtmöjligheter för ett börsnoterat Spotify.
Vit kanin Nr 2: Bli musikförlag
Om musikbolagen blir för jobbiga skulle Spotify kunna starta egen förlagsverksamhet och musikproduktion. Varför inte använda några av sina riskkapitalmiljoner till att köpa Kobalt Music.
Det svenskgrundade doldisbolaget med Max Martin som delägare lyckades omsätta två miljarder kronor i fjol, främst genom att driva in royaltyintäkter åt artister och låtskrivare med hjälp av en egen superdatabas som håller reda på alla intäktsflöden från plattformar som just Spotify.
Vit kanin Nr 3: Bli användargenererade
Ett annat sätt att växa och samtidigt bli mindre beroende av skivbolagen är att addera användargenererat material. Just nu domineras musikvideomarknaden av Googles Youtube medan Soundcloud har ett grepp om musikvärldens kreatörer. Samtidigt jobbar en mängd småbolag som Acast med marknaden för podcasts.
Om Spotify kan överraska på detta område kan man öka sin relevans och på sikt nå flera miljarder användare.
Vad som än händer kan vi vänta oss showmanship från Spotifys vd Daniel Ek. Han har ett år på sig att vända bilden av Spotify från ett gäng förlusttyngda rockstjärnor till ett magiskt bolag som trollar fram nya intäkter och slår börsen med häpnad.