Hoppa till innehållet

Därför säljer Investor Tobii-aktier

På drygt ett år har Wallenbergfamiljens investmentbolag Investor nu halverat sitt innehav i Tobii. Enligt Investor ska pengarna användas till nya investeringar.

Investors vd Johan Forssell och Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Investors vd Johan Forssell och Tobiis vd Henrik Eskilsson.

När Tobii börsnoterades i april 2015 ägde Investor 19,5 procent, eller drygt 16,6 miljoner aktier, i bolaget. Enligt ett flaggningsmeddelande som skickats ut på måndagen sålde Investor drygt 571 200 aktier i torsdags förra veckan, enligt finanstjänsten Holding.

Därmed står det klart att Investors andel i Tobii sjunkit till under 10 procent och att Wallenbergfamiljens investmentbolag nu äger drygt 9,4 procent av bolaget. Investor började att sälja av aktier i Tobii under fjärde kvartalet 2015. Det betyder att Investor mer än halverat sitt innehav i bolaget på drygt ett år.

Läs mer: Tobii tar in 450 miljoner kronor i emission

Men Investor är fortfarande största ägare i Tobii. Näst störst är fondbolaget Swedbank Robur som sitter på drygt 7,8 procent av aktierna.

Investor uppger att pengarna från försäljningen ska användas till nya investeringar.

"Vi har sedan länge tydliggjort att vi över tid avser att realisera de flesta av våra investeringar som finns kvar från tidigare IGC-portfölj (Investor Growth Capital, en portfölj där Investor köpte andelar i bolag i tidigare skeenden, reds. anm.). Vi vill frigöra kapital till investeringar i befintliga eller nya helägda företag inom Patricia Industries. Vi utvärderar också huruvida vissa innehav har potenital att bli långsiktiga investeringar", säger Stefan Stern, kommunikationschef på Investor.

Numera samlas Investors helägda dotterföretag, partnerägda investeringar och övriga investeringar under bolaget Patricia Industries. Fram till nyligen var Börje Ekholm vd för Patricia Industries, dock har han under hösten rekryterats till vd-posten i Ericsson.

Läs mer: Tobii-grundaren efter aktieförsäljningen: "Jag är inte på väg bort"

Di Digital har tidigare rapporterat om att storägare sålt aktier i Tobii, däribland medgrundaren John Elvesjö som är vice vd och teknikchef i bolaget.

”Min del i transaktionen är mycket liten. Jag behåller en majoritet av mitt ägande. Det gör jag för att jag verkligen tror på bolaget”, sa John Elvesjö till Di Digital då.

Nyligen aviserade Tobii att bolaget ska ta in 450 miljoner kronor i en företrädesemission för att satsa på eyetracking inom virtual reality och smartphones.

Tobii har ett börsvärde på strax under 6 miljarder kronor och omsatte drygt 747 miljoner kronor under första nio månaderna under 2016. Rörelseresultatet under samma period landade på minus 57 miljoner kronor, enligt senaste kvartalsrapporten.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera