Hoppa till innehållet

Tobii växlar upp – tar in 450 miljoner

Ögonstyrningsbolaget Tobii tar in 450 miljoner kronor för att satsa på eyetracking inom virtual reality och smartphones.

Tobiis vd Henrik Eskilsson
Tobiis vd Henrik EskilssonFoto: Claes-Göran Flinck

Det nya kapitalet planeras tas in via en företrädesemissionen som motsvarar 7,7 procent av bolagets nuvarande börsvärde.

Anledningen till kapitaljakten är att bolaget ska göra "betydande investeringar i teknik- och marknadsutveckling för att ta till vara på det snabbt ökande intresset för eyetracking i virtual reality och smartphones". Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs mer: Därför kan Googles köp gynna Tobii

Ambitionen är att Tobii skall ta samma världsledande position med eyetracking för konsumentelektronik som segmenten Dynavox och Pro redan uppges ha inom sina respektive områden.

Tobii avser att investera 150 miljoner kronor årligen i båda de två områdena under 2017–2019.

Fullständiga emissionsvillkor förväntas offentliggöras senast 24 november, och teckningsperiod väntas löpa 6–20 december. Aktieägare med 40 procent av rösterna i Tobii har aviserat att de är positiva till företrädesemissionen, och en extra bolagsstämma i frågan kommer att hållas den 30 november.

Tobii presenterade nyligen sina resultat för årets tredje kvartal. Bolagets tillväxt låg på 12 procent och rörelseresultatet uppgick till -11 miljoner kronor. Resultatet påverkades negativt av de omfattande investeringarna på affärsområdet Tobii Tech, som fokuserar på utveckling av produkter för konsumentmarknaden. Den negativa påverkan uppgick till -42 Mkr, vilket kan jämföras med -37 Mkr föregående år.

Redan i samband med rapporten flaggade bolagets vd Henrik Eskilsson för ökade investeringar på området för att svara mot det ”kraftigt ökade intresset för eyetracking”.

Läs mer: Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen

Di Digital/Direkt

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera