Hoppa till innehållet

Därför träffade Apples vd Donald Trump

I ett internt meddelande till sina anställda förklarar Tim Cook varför han träffade USA:s nästa president Donald Trump.

Tim Cook under mötet med Donald Trump.
Tim Cook under mötet med Donald Trump.Bild: TT/Evan Vucci

(Di Digital/Silicon Valley) I förra veckan bjöd Donald Trump in ett antal techhöjdare till ett rundabordssamtal i New York. Ett 15-tal kom, däribland Teslas grundare och vd Elon Musk, Microsofts vd Satya Nadella och Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.

Läs också: Elon Musk i möte med Donald Trump

Apples vd Tim Cook närvarade också vid mötet och i ett internt meddelande till sina anställda efteråt svarade han på varför han var med. Techcrunch har tagit del av svaret och övergripande handlar det om att man måste vara där för att ha något att säga till om.

Ordagrant lydde frågan: ”I förra veckan träffade du den blivande presidenten Donald Trump tillsammans med andra techledare. Hur viktigt är det för Apple att engagera sig i regeringar?”

Tim Cook svarade att han personligen aldrig har trott att sidolinjen varit en framgångsrik plats att vara på.

”Sättet du påverkar de här frågorna på är att vara i arenan. Var sig det är i det här landet, i EU, i Kina eller i Sydamerika, så engagerar vi oss. Och vi engagerar oss när vi håller med och när vi inte håller med”, skriver Tim Cook i meddelandet.

I svaret finns också skrivelser som angränsar till frågor som Donald Trump har adresserat. Den tillträdande presidenten har föreslagit förändringar inom bland annat invandringspolitik, internetsäkerhet och miljölagar som har upprört techvärlden. Till exempel har Apple, tillsammans med bland andra Facebook, Google och Uber, sagt att man inte kommer att hjälpa Donald Trump med att bygga ett register med muslim-amerikaner, enligt uppgifter till Buzzfeed.

Trots Thiels miljoner: Silicon Valley nobbar Donald Trump

”Vad vi gör är att fokusera på policy. Några av våra nyckelområden som vi fokuserar på är integritet, säkerhet och utbildning. Vidare är de mänskliga rättigheter för alla, och att expandera definitionen av mänskliga rättigheter. De är miljön och att verkligen jobba för att motverka klimatförändring, något vi gör genom att använda 100 procent förnybar energi”, skriver Tim Cook.

Läs också: Trump lovar Apple lägre skatt – men priset är högt

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera