Di Digital har tidigare rapporterat om e-handelskonsulten Vaimo som bland annat hjälper Filippa K, Björn Borg och L’Oreal att driva nätbutik. Företagets fokus, att erbjuda tjänster för e-handelsplattformen Magento, har varit framgångsrik. I fjol låg vinsten på 14 miljoner kronor och i år räknar bolaget med en omsättning på 180–190 Mkr.
Men nu får Vaimo (NTL) alltså en ny storkonkurrent, då den Riga-baserade Magentoutvecklaren Scandiweb slår upp en Stockholmsfilial. Den lettiska e-handelskonsulten har bland annat giganter som Jaguar, Lego och New York Times på kundlistan.
Det är Mikael Jorkvist och Emil Ponnert som grundar det svenska dotterbolaget till Scandiweb. Duon blir även majoritetsägare. Förutom aktiekapitalet går grundarna in med en annan viktig resurs: arbetskraft. De får helt enkelt räkna med att jobba gratis tills eventuella vinster börjar strömma in.
Läs mer: App-plattformen Appspotr inleder börsnotering
Men Emil Ponnert är inte orolig. Han ser en stor potential i Sverige för tjänster kopplade till Magento.
”Det finns en stor efterfrågan samtidigt som det är få aktörer som kan göra det här på ett bra sätt. Och vi ser också att de aktörer som trots allt finns ofta tackar nej till stora kunder, eftersom de inte har tid”, säger Emil Ponnert.
Scandiweb har redan lyckats ro några svenska kunder i land, som Ur & Penn och Goodforkids. Och Emil Ponnert gör ingen hemlighet av att Vaimo är huvudkonkurrenten.
”De är stora men vi tror att vi kommer att kunna ge dem en match. Samtidigt tror vi att det finns utrymme för båda två. Det finns ett sådant underskott av utvecklare på marknaden att vi inte kommer att ta marknadsandelar från varandra – i alla fall inte inledningsvis.”
NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, grundarna och bolagen på den nordiska startupscenen.