Hoppa till innehållet

De ska utmana Vaimo inom e-handeln

Den lettiska e-handelskonsulten Scandiweb, med kunder som Jaguar och Lego, slår sig in på den svenska marknaden. Den Stockholmsbaserade filialen, Scandiweb AB, blir majoritetsägd av de två svenska medgrundarna. 

Emil Ponnert och Mikael Jorkvist, grundarna till Scandiweb AB.
Emil Ponnert och Mikael Jorkvist, grundarna till Scandiweb AB.Bild: Pressbild

Di Digital har tidigare rapporterat om e-handelskonsulten Vaimo som bland annat hjälper Filippa K, Björn Borg och L’Oreal att driva nätbutik. Företagets fokus, att erbjuda tjänster för e-handelsplattformen Magento, har varit framgångsrik. I fjol låg vinsten på 14 miljoner kronor och i år räknar bolaget med en omsättning på 180–190 Mkr.

Men nu får Vaimo (NTL) alltså en ny storkonkurrent, då den Riga-baserade Magentoutvecklaren Scandiweb slår upp en Stockholmsfilial. Den lettiska e-handelskonsulten har bland annat giganter som Jaguar, Lego och New York Times på kundlistan.

Det är Mikael Jorkvist och Emil Ponnert som grundar det svenska dotterbolaget till Scandiweb. Duon blir även majoritetsägare. Förutom aktiekapitalet går grundarna in med en annan viktig resurs: arbetskraft. De får helt enkelt räkna med att jobba gratis tills eventuella vinster börjar strömma in.

Läs mer: App-plattformen Appspotr inleder börsnotering

Men Emil Ponnert är inte orolig. Han ser en stor potential i Sverige för tjänster kopplade till Magento.

”Det finns en stor efterfrågan samtidigt som det är få aktörer som kan göra det här på ett bra sätt. Och vi ser också att de aktörer som trots allt finns ofta tackar nej till stora kunder, eftersom de inte har tid”, säger Emil Ponnert.

Scandiweb har redan lyckats ro några svenska kunder i land, som Ur & Penn och Goodforkids. Och Emil Ponnert gör ingen hemlighet av att Vaimo är huvudkonkurrenten.

”De är stora men vi tror att vi kommer att kunna ge dem en match. Samtidigt tror vi att det finns utrymme för båda två. Det finns ett sådant underskott av utvecklare på marknaden att vi inte kommer att ta marknadsandelar från varandra – i alla fall inte inledningsvis.”

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, grundarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera